Tietokonepelit ovat uusi kohde sponsoreille
Tietokonepelit ovat tulleet jäädäkseen, ja muuttuneet ammattimaiseksi urheiluksi, joka ehkä tulevaisuudessa muuttuu myös olympialajiksi. Ilmaston lämpeneminen saa aikaan sen, että esimerkiksi latuja ei enää voi käyttää kokonaisvaltaiseen harjoitteluun, joten tämän kautta ajatellen tietokonepelit voisivat olla tulevaisuuden mitalien lähde myös suomalaisille. Pelien tiimoilta markkinoijat saavat jopa miljardien ihmisten kohdeyleisön. Joten sen takia myös sponsorit ovat löytäneet tämän lajin, joka on verraten uusi.
Kun lähdetään tekemään markkinointityötä, niin tietenkin on markkinointia hoitavalle taholle parasta, että he saavat paljon klikkauksia, mutta kuitenkin on huomioitava, että markkinoinnissa tärkeintä olisi se, että asiakas saisi tuotetta myydyksi. Eli kukaan asiakas ei varmaan maksa mielellään siitä, että heidän kotisivunsa saavat klikkauksia, mutta yhtään tuotetta ei kukaan lähde ostamaan, ja tuollainen tilanne saattaa olla hyvin kiusallinen, varsinkin jos vaikka markkinointia hoitava toimisto laskuttaa klikkausten perusteella. Tuollainen suuri klikkausten määrä ei ketään kiinnosta, jos käy niin, että tuote ei mene kaupaksi, ja laskuja sataa postiluukusta tai sähköpostiin. Silloin kyllä varmasti mietitään jossain vaiheessa markkinointistrategian muuttamista sellaiseksi, että sieltä myös saadaan ostotapahtumia aikaan.
Markkinointia on kohdennettava tarkoin siksi, että asiakasryhmät ovat kaikki vähän erilaisia, ja siksi on tärkeää että kaikkia tavaroita ei markkinoida kaikille. Mutta sitten kun ajatellaan markkinointia eli massoille suunnattua mainontaa, niin silloin puhutaan ikään kuin otsikosta. Tuon asian tarkoitus on saada ihmiset avaamaan ne kotisivut, millä yhtiö markkinoi omia tuotteitaan, ja silloin tärkeää on se, että yhtiö antaa itsestään sellaisen kuvan, että sen tuotetta voisi joku lähteä ostamaan. Eli asiakas kokee itsensä tervetulleeksi tällaiseen liikkeeseen, ja voi sitten myös olettaa että henkilökunta ei hänelle ala naureskella tai muuten pilkata tätä ostajaa.
Markkinoinnin tarkoitus on siis antaa hyvä kuva yhtiöstä sekä sen tuotteista asiakkaille, sekä luoda miellyttävä kuva siitä mitä ollaan kauppaamassa. Ja tässä sitten tulee eteen sellainen ongelma, että ulkomaiset rahapeliyhtiöt ovat varmaan kiinnostuneita markkinoimaan tuotteitaan myös suomalaisille. Markkinointia koskevan lainsäädännön mukaan rahapelejä saa markkinoida vain Veikkaus, jolla on monopoliasema tähän tuotteeseen. Jos ajatellaan että Veikkaus markkinoi rahapelejä nuorille, jotka pelaavat paljon tietokoneilla, niin silloin tietenkin se varmasti saa sen kautta myös paljon uusia asiakkaita.
Mutta kun ajatellaan että esimerkiksi Suomessa on nyt alettu pelata tietokonepelejä ammattimaisesti, niin silloin varmasti ollaan löydetty uusi kohderyhmä, sekä samalla myös käsitetty se, että näiden tietokonepelien ympärillä kuluu suuren nuorten miesten ryhmän päivä, niin toki myös tietokonepelien kautta halutaan markkinoida muitakin tuotteita kuin vain pelejä itseään. Eli enää ei näitä pelaajia nähdä vain joukkona säälittäviä epäsosiaalisia silmälasien käyttäjiä, vaan he ovat myös henkilöitä, joilla on potentiaalia moneen asiaan.
Kun tietokonepelaamista mietitään sen kannalta, että siinä pyörii miljardibisnes, niin silloin varmasti markkinoijia kiinnostaa se, että mitä esimerkiksi tietokoneen ruudulla pyörivillä hahmoilla on päällään. Ja kuten alussa kirjoitin, niin ehkä sitten joskus tulevaisuudessa tietokonepelit ovat suomen uusi mitali sampo, kun hiihdot sekä mäkihypyt eivät ole menneet entiseen malliin, joten ehkä ilmaston lämpenemisen takia voivat myös tietokonepelit olla olympialaji nimeltään “virtual games”. Siinä voitaisiin esimerkiksi juoksumattojen sekä virtuaalisten hahmojen avulla simuloida talviurheilua. Ehkä esimerkiksi “Counter strike” on mukana näissä virtuaalisissa olympialaisissa.
Tietokonepelit ovat tulleet jäädäkseen, ja muuttuneet ammattimaiseksi urheiluksi, joka ehkä tulevaisuudessa muuttuu myös olympialajiksi. Ilmaston lämpeneminen saa aikaan sen, että esimerkiksi latuja ei enää voi käyttää kokonaisvaltaiseen harjoitteluun, joten tämän kautta ajatellen tietokonepelit voisivat olla tulevaisuuden mitalien lähde myös suomalaisille. Pelien tiimoilta markkinoijat saavat jopa miljardien ihmisten kohdeyleisön. Joten sen takia myös sponsorit ovat löytäneet tämän lajin, joka on verraten uusi.
Kun lähdetään tekemään markkinointityötä, niin tietenkin on markkinointia hoitavalle taholle parasta, että he saavat paljon klikkauksia, mutta kuitenkin on huomioitava, että markkinoinnissa tärkeintä olisi se, että asiakas saisi tuotetta myydyksi. Eli kukaan asiakas ei varmaan maksa mielellään siitä, että heidän kotisivunsa saavat klikkauksia, mutta yhtään tuotetta ei kukaan lähde ostamaan, ja tuollainen tilanne saattaa olla hyvin kiusallinen, varsinkin jos vaikka markkinointia hoitava toimisto laskuttaa klikkausten perusteella. Tuollainen suuri klikkausten määrä ei ketään kiinnosta, jos käy niin, että tuote ei mene kaupaksi, ja laskuja sataa postiluukusta tai sähköpostiin. Silloin kyllä varmasti mietitään jossain vaiheessa markkinointistrategian muuttamista sellaiseksi, että sieltä myös saadaan ostotapahtumia aikaan.
Markkinointia on kohdennettava tarkoin siksi, että asiakasryhmät ovat kaikki vähän erilaisia, ja siksi on tärkeää että kaikkia tavaroita ei markkinoida kaikille. Mutta sitten kun ajatellaan markkinointia eli massoille suunnattua mainontaa, niin silloin puhutaan ikään kuin otsikosta. Tuon asian tarkoitus on saada ihmiset avaamaan ne kotisivut, millä yhtiö markkinoi omia tuotteitaan, ja silloin tärkeää on se, että yhtiö antaa itsestään sellaisen kuvan, että sen tuotetta voisi joku lähteä ostamaan. Eli asiakas kokee itsensä tervetulleeksi tällaiseen liikkeeseen, ja voi sitten myös olettaa että henkilökunta ei hänelle ala naureskella tai muuten pilkata tätä ostajaa.
Markkinoinnin tarkoitus on siis antaa hyvä kuva yhtiöstä sekä sen tuotteista asiakkaille, sekä luoda miellyttävä kuva siitä mitä ollaan kauppaamassa. Ja tässä sitten tulee eteen sellainen ongelma, että ulkomaiset rahapeliyhtiöt ovat varmaan kiinnostuneita markkinoimaan tuotteitaan myös suomalaisille. Markkinointia koskevan lainsäädännön mukaan rahapelejä saa markkinoida vain Veikkaus, jolla on monopoliasema tähän tuotteeseen. Jos ajatellaan että Veikkaus markkinoi rahapelejä nuorille, jotka pelaavat paljon tietokoneilla, niin silloin tietenkin se varmasti saa sen kautta myös paljon uusia asiakkaita.
Mutta kun ajatellaan että esimerkiksi Suomessa on nyt alettu pelata tietokonepelejä ammattimaisesti, niin silloin varmasti ollaan löydetty uusi kohderyhmä, sekä samalla myös käsitetty se, että näiden tietokonepelien ympärillä kuluu suuren nuorten miesten ryhmän päivä, niin toki myös tietokonepelien kautta halutaan markkinoida muitakin tuotteita kuin vain pelejä itseään. Eli enää ei näitä pelaajia nähdä vain joukkona säälittäviä epäsosiaalisia silmälasien käyttäjiä, vaan he ovat myös henkilöitä, joilla on potentiaalia moneen asiaan.
Kun tietokonepelaamista mietitään sen kannalta, että siinä pyörii miljardibisnes, niin silloin varmasti markkinoijia kiinnostaa se, että mitä esimerkiksi tietokoneen ruudulla pyörivillä hahmoilla on päällään. Ja kuten alussa kirjoitin, niin ehkä sitten joskus tulevaisuudessa tietokonepelit ovat suomen uusi mitali sampo, kun hiihdot sekä mäkihypyt eivät ole menneet entiseen malliin, joten ehkä ilmaston lämpenemisen takia voivat myös tietokonepelit olla olympialaji nimeltään “virtual games”. Siinä voitaisiin esimerkiksi juoksumattojen sekä virtuaalisten hahmojen avulla simuloida talviurheilua. Ehkä esimerkiksi “Counter strike” on mukana näissä virtuaalisissa olympialaisissa.
Kommentit
Lähetä kommentti