Siirry pääsisältöön

Rikosten tutkimisesta sekä asenteista, jotka rajoittavat tutkijan työtä (Tulilahden tapaus)

 Rikosten tutkimisesta sekä asenteista, jotka rajoittavat tutkijan työtä (Tulilahden tapaus)

Tänään oli YLE:llä mielenkiintoinen juttu yhdestä Suomen kuuluisimmasta sekä hirveimmistä henkirikoksesta, eli kahden nuoren naisen surmasta Tulilahdella. Tuo kaksoismurha sijoittui alueelle, mikä oli kuuluisa hengellisistä menoistaan, sekä läheisestä Valamon luostarista, joka siirrettiin aikoinaan Heinävedelle Valamon saaresta Laatokalta. Olen joskus päättänyt, että kyseiseen murhaan muuten sitten ota kantaa, mutta koska kyse on alueesta, missä uskonto on tärkeässä osassa ihmisten elämää, niin silloin tietenkin nousee mieleen jopa saatananpalvonta sekä rituaalimurha. Linkki YLE;n juttuun on tämän tekstin sekä tämän kappaleen lopussa.

https://yle.fi/uutiset/3-10881289

Mutta sitten tulee mieleen asia, jonka takia näitä surullisia sekä järkyttäviä tapauksia voidaan pohtia myös siltä kannalta, että onko asia kuitenkaan niin kuin sen pitäisi olla? Eli onko oikeastaan ihmisten asenne ollut syynä siihen, että tuollaiset verityöt ovat jääneet selvittämättä, ja yksi asia varmasti pistää silmään. Nimittäin se että tuolloin kauan sitten on jäänyt huomioimatta sellainen seikka, että noissa rikoksissa ei ole oikeasti yhtään silminnäkijää.

Asenteet rajoittavat rikostutkijan työtä vaarallisesti. Eli kuka sanoi että rikoksen tekijä on mies?

Ja se tarkoittaa sitä, että tekijää ei kukaan ole oikeasti edes nähnyt. Jos tätä murhaa mietitään tarkasti, niin tietenkin se, että toinen uhreista lähetti postikortin äidilleen jokaisesta paikasta, missä he olivat yötä merkitsee ehkä jotain. Tai sitten se ei merkitse mitään, mutta kuitenkin jos ajatellaan, että nuo kirjeet olisi lähetetty peittämään jotain muuta asiaa kuten "kevytkenkäistä juhlimista" saattaa ehkä merkitä jotain, ja se että jos noissa kirjeissä ei kuvailtu paikkaa itseään voisi ehkä merkitä sitä, että ne on kirjoittanut se hiljainen kunnon tyttö, joksi äiti omaa lastaan kuvaili tehdessään katoamisilmoitusta. Mutta onko ne kirjoitettu noilla leirintäalueilla tai onko ne lähetetty jonkun muun toimesta kuin kirjoittajan on asia mistä ei olla keskusteltu. Tässä tapauksessa on muuten yksityiskohta, jota ei juuri kukaan ole kommentoinut, eli kaikki äidit näkevät oman lapsensa enkelinä.

Koska noiden tyttöjen viimeisen leposijan eli soisen haudan kaivamiseen käytetty lapio on varastettu läheisen talon pihasta eikä koira ole haukkunut, niin silloin varmasti on huhuja lähtenyt liikkeelle. Mutta samalla unohtuu se, että koiran voi helposti nukuttaa. Tarvitaan vain syötti, jossa on unilääkkeitä, ja sitten koiraa ei enää herätä mikään. Joten mieleen tulee sellainen ikävä ajatus, että oliko esimerkiksi sairaanhoitajan ammatilla osuutta näihin murhiin. Eli oliko tuo sairaanhoitaja-opiskelija luvannut väärille miehille asioita kuten opiaatteja, joita hän ei pystynyt pitämään, ja tulos oli murhan uhriksi joutuminen. 

Tai oikeastaan kuka väittää tekijän olleen mies? Nainenkin osaa tehdä henkirikoksia, eikä noissa murhissa käytetty voima ole sellaista, että sitä ei olisi nainenkin voinut tehdä. Varsinkin jos kyseessä olisi ollut nainen, joka on tottunut maatöihin tai muuten harrastanut ruumiinkulttuuria, niin hän olisi voinut melko helposti vahingoittaa ruumiita hyvinkin pahasti.

Rikostutkija ei saa koskaan vain olettaa jonkun asian olevan totta. Hän ei saa myöskään ajatella, että se mikä vaikuttaa selvältä onkin niin selvää kuin sen pitäisi olla. Eli jos rikos jää selvittämättä, niin tutkijan täytyy lähteä siitä, että joku on ehkä toisin kuin mitä sen haluttaisi olevan. Jos ajatellaan esimerkiksi lahjoja, jotka on annettu murhatuille, eli tuokkosia missä on väärä nimi, niin silloin mieleen tulee karmea ajatus, että mistä nuo pojat olivat saaneet päähänsä antaa kyseiset tuokkoset näille kahdelle naiselle? Ja miksi niissä on väärä nimi? Tällaiset asiat varmasti mietityttävät rikostutkijaa todella paljon, koska rikoksen yhteydessä merkityksetön yksityiskohta voi muuttua merkittäväksi. Ja hänen on aina epäiltävä myös asioita, joita kukaan muu ei olisi osannut tai uskaltanut epäillä.

Mutta kun sitten ajatellaan sitä mahdollisuutta että murhat liittyvät jotenkin hengelliseen elämään, niin onko kyse siitä, että esimerkiksi näiden tyttöjen käytös on loukannut jotain uskovaista? Mutta jos ajatellaan vaikkapa mustasukkaisuusmurhaa, niin silloin saattaa kyllä murhaajan mieleen tulla se, että hän lavastaa jonkun toisen murhaajaksi. Omaisille tämä asia on varmasti ollut hyvin ikävä sekä julma kokemus, eikä se ehkä ainakaan ole prosessista helppoa tehnyt, että murhaaja on jäänyt vapaalle jalalle, eikä myöskään se, että ihmisiä on leimattu sen takia, että he ovat olleet jotenkin erilaisia kuin muut ainakaan helpota asioita myöskään tutkinnan kannalta.

Alla linkki YLE:n juttuun tästä tapauksesta

https://yle.fi/uutiset/3-10881289

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...