Kun festivaalien pääesiintyjä peruu keikan...
Tässä kirjoituksessa ajattelin hiukan pohtia markkinoinnin etiikkaa, sekä sitä että mitä silloin pitäisi oikeastaan tehdä, jos esimerkiksi rock-festivaalien pääesiintyjä peruu keikan siksi, että hänen lentokoneensa on hajonnut. Tai niin hän ainakin asian ilmoittaa, mutta sitten olen joskus miettinyt näiden keikkojen perumista sekä sitä, että millä tavalla noiden festivaalien johto tai niiden takana oleva markkinointikoneisto oikeastaan toimii.
Eli kun luvataan jotain keikkoja, niin itse olen joskus ajatellut, että mistä kukaan tietää mitä oikeasti on sovittu? Tässä vain pohdin sitä, että festivaalien järjestäjä voi oikeasti vain ilmoittaa esimerkiksi kotisivujen ylläpitäjille, että joku artisti on tulossa kesällä tuollaiseen paikkaan, ja sitten edes sopimusta ei ehkä ole käyty tekemässä. Tällaisia kysymyksiä ja väitteitä tulee varmasti esiin joka kerran kun joku festivaali menee pieleen, eli musiikkipiireissä velloo varmasti huhuja sekä väitteitä siitä, että mikä mahtaa olla oikea syy siihen, että artisti ei saavu keikkapaikalle vastoin odotuksia.
Ja hurjimmissa väitteissä esimerkiksi hänen keikkakalistansa on ylibuukattu, mikä tarkoittaa sitä, että kaikkia keikkoja ei edes aiota tehdä, mutta nimekkään artistin nimellä on hyvä rahastaa yleisöä. Eli tällaisiin kysymyksiin pitää tapahtuman järjestäjän osata tai kyetä vastaamaan, koska liput niihin ovat melko kalliit. Ja jos yleisö ei saa mitä sille on luvattu, niin se voi haastaa joko järjestäjän oikeuteen tai sitten järjestäjä menettää maksavaa yleisöä.
Näin ajatellen mitään keikkaa ei edes olla ajateltu lähteä tekemään. Tai mistä kukaan tietää, että onko tuo artistin lentokone oikeasti hajalla, vai onko siitä vain joku huoltomies napannut pari letkua pois, ja sitten se ilmoitetaan vain vialliseksi. Tuolloin voidaan ajatella, että tällainen asia ei ollut kenenkään vika, mutta kuitenkin asia on hyvin ikävä. Mutta voidaan kyllä ajatella niin, että markkinointi on vain oikeastaan sitä paljon puhuttua kotisivujen ylläpitämistä, ja ne ihmiset, jotka pitävät noita kotisivuja ovat vain välikappaleita koneistossa, jonka tehtävä on markkinoida tapahtumaa maksavalle yleisölle.
Se mistä osasta kotisivujen kokonaisuutta saadaan ostotapahtumia on tärkeää. Eli jos vaikka jollekin alisivulle tulee paljon klikkauksia, mutta sen jälkeen koko sivustolta poistutaan ostamatta lippua, niin se kertoo siitä, että tuossa sivussa on jotain vikaa.
Kun pohditaan esimerkiksi markkinoinnin moraalia, niin kotisivujen kohdalla ainoa asia mikä ratkaisee on niiden kiinnostavuus. Ja se tietenkin kiinnostaa markkinointia hoitavaa yritystä kaikkein eniten, että miten monta klikkausta mikäkin noista kotisivuista saa osakseen. Eli kotisivut ovat kokonaisuus, josta katsotaan ne kiinnostavimmat mallit, ilman että muuta tietoa kerätään, ainakaan näennäisesti. Mutta toisaalta noiden kotisivujen katsojatilastoja voidaan verrata positiivisiin ostotapahtumiin.
Eli tärkeää on tietää, että minkä sivun kohdalla kiinnostus on ollut suurta, mutta sitten myös sellainen tieto kiinnostaa, että onko siitä sitten siirrytty painamaan linkkiin, joka kautta ostetaan lippuja. Se että joku järjestelmässä syvällä oleva sivu on hyvin suosittu, mutta siitä ei sitten tule klikkausta linkkiin, josta ostetaan lippuja kertoo siitä, että tuossa sivussa tai sen sisällössä on jotain vikaa, ja sen kautta voi asiakas ehkä menettää myös omia asiakkaita.
Kommentit
Lähetä kommentti