Siirry pääsisältöön

Kun festivaalien pääesiintyjä peruu keikan...




Kun festivaalien pääesiintyjä peruu keikan...

Tässä kirjoituksessa ajattelin hiukan pohtia markkinoinnin etiikkaa, sekä sitä että mitä silloin pitäisi oikeastaan tehdä, jos esimerkiksi rock-festivaalien pääesiintyjä peruu keikan siksi, että hänen lentokoneensa on hajonnut. Tai niin hän ainakin asian ilmoittaa, mutta sitten olen joskus miettinyt näiden keikkojen perumista sekä sitä, että millä tavalla noiden festivaalien johto tai niiden takana oleva markkinointikoneisto oikeastaan toimii.

Eli kun luvataan jotain keikkoja, niin itse olen joskus ajatellut, että mistä kukaan tietää mitä oikeasti on sovittu? Tässä vain pohdin sitä, että festivaalien järjestäjä voi oikeasti vain ilmoittaa esimerkiksi kotisivujen ylläpitäjille, että joku artisti on tulossa kesällä tuollaiseen paikkaan, ja sitten edes sopimusta ei ehkä ole käyty tekemässä. Tällaisia kysymyksiä ja väitteitä tulee varmasti esiin joka kerran kun joku festivaali menee pieleen, eli musiikkipiireissä velloo varmasti huhuja sekä väitteitä siitä, että mikä mahtaa olla oikea syy siihen, että artisti ei saavu keikkapaikalle vastoin odotuksia.

Ja hurjimmissa väitteissä esimerkiksi hänen keikkakalistansa on ylibuukattu, mikä tarkoittaa sitä, että kaikkia keikkoja ei edes aiota tehdä, mutta nimekkään artistin nimellä on hyvä rahastaa yleisöä. Eli tällaisiin kysymyksiin pitää tapahtuman järjestäjän osata tai kyetä vastaamaan, koska liput niihin ovat melko kalliit. Ja jos yleisö ei saa mitä sille on luvattu, niin se voi haastaa joko järjestäjän oikeuteen tai sitten järjestäjä menettää maksavaa yleisöä.

Näin ajatellen mitään keikkaa ei edes olla ajateltu lähteä tekemään. Tai mistä kukaan tietää, että onko tuo artistin lentokone oikeasti hajalla, vai onko siitä vain joku huoltomies napannut pari letkua pois, ja sitten se ilmoitetaan vain vialliseksi. Tuolloin voidaan ajatella, että tällainen asia ei ollut kenenkään vika, mutta kuitenkin asia on hyvin ikävä. Mutta voidaan kyllä ajatella niin, että markkinointi on vain oikeastaan sitä paljon puhuttua kotisivujen ylläpitämistä, ja ne ihmiset, jotka pitävät noita kotisivuja ovat vain välikappaleita koneistossa, jonka tehtävä on markkinoida tapahtumaa maksavalle yleisölle.

Se mistä osasta kotisivujen kokonaisuutta saadaan ostotapahtumia on tärkeää. Eli jos vaikka jollekin alisivulle tulee paljon klikkauksia, mutta sen jälkeen koko sivustolta poistutaan ostamatta lippua, niin se kertoo siitä, että tuossa sivussa on jotain vikaa.

Kun pohditaan esimerkiksi markkinoinnin moraalia, niin kotisivujen kohdalla ainoa asia mikä ratkaisee on niiden kiinnostavuus. Ja se tietenkin kiinnostaa markkinointia hoitavaa yritystä kaikkein eniten, että miten monta klikkausta mikäkin noista kotisivuista saa osakseen. Eli kotisivut ovat kokonaisuus, josta katsotaan ne kiinnostavimmat mallit, ilman että muuta tietoa kerätään, ainakaan näennäisesti. Mutta toisaalta noiden kotisivujen katsojatilastoja voidaan verrata positiivisiin ostotapahtumiin.

Eli tärkeää on tietää, että minkä sivun kohdalla kiinnostus on ollut suurta, mutta sitten myös sellainen tieto kiinnostaa, että onko siitä sitten siirrytty painamaan linkkiin, joka kautta ostetaan lippuja. Se että joku järjestelmässä syvällä oleva sivu on hyvin suosittu, mutta siitä ei sitten tule klikkausta linkkiin, josta ostetaan lippuja kertoo siitä, että tuossa sivussa tai sen sisällössä on jotain vikaa, ja sen kautta voi asiakas ehkä menettää myös omia asiakkaita.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...