Maailma on vähän kuten ennen, mutta epäkohdat ovat nousseet esiin
Seuraavassa kirjoituksessa tarkastelen suvaitsevuuden suhdetta Raamattuun. Itse olen miettinyt sitä, että jos ajatellaan esimerkiksi Kultaista Sääntöä, niin silloin kyllä ihmettelen, että onko niiden ihmisten toive, jotka toisia pahoinpitelevät se, että myös heitä pahoinpidellään, jos he sattuvat tekemään jotain väärin tai vahingossa sanomaan jotain , mikä voi olla vastoin toisen kantaa johonkin asiaan.
Ihmiset ovat lopulta käsittäneet sen, että vaikka maailma on yhä avoimempi paikka elää ja olla, niin on myös joukko epäkohtia, joista emme ehkä ole jostain syystä halunneet keskustella tai ne on muuten vain haudattu jonnekin pois silmistä. Eli me mielellämme tuomitsemme muita siitä, että nämä henkilöt ovat jotenkin vanhanaikaisia, mutta samalla me emme mielellämme muistele sitä, että ehkä yksi maailman ikävimmistä epäkohdista löytyy aivan meiltä Suomesta.
Vaikka olemme niin mielellämme osoittamassa muita sormella, koska nämä ovat jotenkin vanhoillisia, niin jostain syystä me suomalaiset annamme edelleen 2000 vuotta vanhan kirjan määrätä siitä, miten meidän pitää suhtautua johonkin asiaan, ja sitten kuitenkin tuosta kirjasta otetaan vain se kohta, mikä milloinkin sattuu tuolle Raamatun lukijalle sopimaan. Eli tuolloin kun haetaan oikeutusta perheväkivaltaan, niin sieltä löydetään kohta missä lukee "Se joka vitsaa säästää se lastaan vihaa" eli mitään muuta kohtaa tuosta kirjasta ei sitten enää löydykään, paitsi tietenkin kohta "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" on varmaan loistava kohta, koska se tukee vanhempien auktoriteettia.
Kuitenkin tuolloin unohdetaan sopivasti se kohta, missä sanotaan "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille", tuota sääntöä kutsutaan nimellä "kultainen sääntö". Niinpä niin mutta jostain syystä vain tuntuu kovin erikoiselta, että ihminen toivoo toisen lyövän itseään, kun hän vihapäissään huutaa nuoremmille. Se mitä pidämme vapaamielisen kaltaisena saattaa olla aivan yhtä kurinalaista kuin armeijassa. Eli joidenkin jengien univormua koskee samanlainen ohjesääntö kuin armeijassa. Tai sitten kun ihminen menee esimerkiksi rock festivaaleille, niin hän saattaa kokea syrjimistä siksi, että hän ei osaa muka pukeutua oikein. Ja kuinkahan monen ihmisen festivaali on mennyt tuollaisen asian takia piloille?
Mutta sitten tietenkin on asioita, joille ihminen ei itse voi mitään. Vaikka nykyään esimerkiksi seksuaalisiin vähemmistöihin suhtaudutaan suvaitsevasti, niin kuitenkin välillä mieleen tulee se, että mitä varten noita ihmisiä pitää syrjiä joka paikassa? Meillä on vuosikymmeniä tehty tutkimuksia siitä, että ihminen ei noille asioille mitään voi, mutta sitten kuitenkin pitää joka paikassa aina tehdä selväksi, se että mitä mieltä Raamattu on tästä asiasta.
Itseäni ihmetyttää se, että onko todella niin, että Raamattu on sellainen kirja, jossa ei mainita mitään toisen ihmisen kiusaamisesta tai hänen syrjimisestään. Tai mikä mahtaa olla Raamatun kanta väkivaltaan yleensä? Kuitenkin tätä kirjaa käytetään jatkuvasti jonkinlaisena oikeutuksena sille, että toista ihmistä saa kohdella miten huvittaa.
Kun ajatellaan sitä, että mitä mieltä ihmiset ovat jostain asiasta, mikä on erilaista, niin silloin kyllä voidaan kysyä, että millainen ihminen on heistä sitten se, minkä he sitten hyväksyvät? Nämä ihmiset kyllä vetoavat mielellään sananvapauteen, mutta heille sananvapaus on asia, joka hyväksytään vain jos muiden mielipide on yhtä oman mielipiteen kanssa. Ja jos sitten sattuu käymään niin, että toinen on eri mieltä tällaisen kirjoittajan kanssa, niin seurauksena on joukko uhkauksia.
Eli melko erikoinen käsitys noilla ihmisillä on sananvapaudesta. Samoin Raamatun lauseet lähimmäisen rakkaudesta jostain syystä on taidettu unohtaa, kun esimerkiksi seksuaalivähemmistöjen edustajia lähdetään roviolla polttamaan.
Kommentit
Lähetä kommentti