Siirry pääsisältöön

Teoriassa olisi mahdollista rakentaa auto, mistä ei tule lainkaan päästöjä

Teoriassa olisi mahdollista rakentaa auto, mistä ei tule lainkaan päästöjä

Hiilivetyä käyttävän auton muuttaminen päästöttömäksi ei ole oikeastaan ollenkaan vaikeaa, jos aletaan rakentaa niin sanottua suljetun syklin polttomoottoria, joka kierrättää pakokaasun vesialtaan sekä aktiivihiilisuodattimen läpi, ja tuon laitteen tarkoitus olisi erottaa hiili sekä muut hiukkaset pakokaasusta, jolloin olisi mahdollista käyttää samaa ilmaa uudestaan ja uudestaan. Tuolloin ei polttomoottori synnyttäisi ollenkaan palokaasuja, jotka pääsisivät luontoon, jolloin voitaisiin rakentaa auto, joka perustuu melkein olemassa olevaan tekniikkaan, mutta joka olisi puhtaudeltaan vetykäyttöisen auton luokkaa.

Kyseistä laitetta kokeiltiin 1950-luvun alussa Neuvostoliiton laivastossa, koska tuo laite olisi tehnyt mahdolliseksi sen, että sukellusvene olisi voinut ajaa sukelluksissa dieseliä käyttäen, niin että sen ei olisi tarvinnut käyttää snorkkelia koko partioinnin aikana, ja silloin tietenkin se olisi ollut valtava edistysaskel diesel-sähköistä moottori- tai voima järjestelmää käyttävien sukellusveneiden kehittämisessä. Mutta sitten ydinreaktori korvasi tuon menetelmän sukellusajan pidentämiseksi. Tuo suljetun syklin polttomoottori on välillä ollut pöydällä, kun on kehitetty erilaisia kaivos- tai muita ajoneuvoja, joide ei pitäisi tuottaa ollenkaan pakokaasuja, jotka voivat suljetussa tilassa olla vaarallisia.

Suljetun pakokaasua suodattimien läpi kierrättävän syklin polttomoottoria on välillä kaavailtu myös erilaisten avaruus laitteiden voiman tuotantoon, jolloin satelliittiin voitaisiin asentaa esimerkiksi turbogeneraattori, joka saisi voimansa konventionaalista polttoaineista. Ja samoin hiilivetyä käyttävien polttokennojen tapauksessa voitaisiin palokaasuista suodattaa hiili pois, jolloin tuo happi voitaisiin kierrättää takaisin säiliöön. Joten samaa tekniikkaa voitaisiin hyödyntää myös normaaleissa ajoneuvoissa.

Vety olisi polttokennoissa parempi vaihtoehto, jos ajatellaan energian tuotantoa. Tuolloin ei ole pelkoa siitä, että polttokennon elektrodit likaantuvat noesta, jolloin niiden teho laskee. Jos maailmassa siirrytään joskus vetytalouteen, niin silloin ei autosta tulisi minkäänlaisia päästöjä, ja niissä voitaisiin käyttää esimerkiksi turbiineja, joilla saadaan todella suuri teho aikaan, mutta tuo vaatisi sitä, että suuri osa polttoaineen jakelu infrastruktuurista pitäisi uusia, mutta kuitenkin vety olisi todella hyvä polttoaine, jota voidaan tuottaa elektrolyysin avulla, ja käyttää samalla tavoin sekä samoissa kohteissa kuin maakaasua, joten ehkä tämä vaihtoehto on hyvä pitää muistissa, kun lähdetään pohtimaan ilmastonmuutoksen hillitsemistä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ihmi

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä kohtaamme

Sama tukikohta, mikä kestää ydiniskun ei välttämättä kestä drone-iskua.

Miksi Ukrainan isku Toropetsin asevarikolle onnistui, vaikka tuon varikon piti kestää ydinaseen avulla tehty hyökkäys? Syy tähän löytyy dronen erilaisista kyvyistä verrattuna ydinaseeseen. Drone kykenee esimerkiksi lentämään tukikohdan sisään, jos se vain pystyy välttämään törmäykset sekä esimerkiksi potkurien vaurioitumisen. Samoin jos dronen potkurit ovat kehyksen sisällä, niin se voi liikkua maata pitkin kuin auto, ja sen takia tuollainen drone voi liikkua esimerkiksi tukikodan ilmastointikanavaa pitkin kohteeseensa. Samoin drone voidaan laskea maahan, ja sitten kun tukikohdan ovia availlaan, niin se voi lentää sisään avatusta ovesta.  Joten tuollaisten kykyjen takia drone voi tuhota kohteita, joita ydinaseet eivät kykene neutraloimaan. FPV (First Person View) eli VR laitteiden avulla ohjattava drone on erittäin tarkka väline. Joten jos ohjaaja vain kykenee säilyttämän yhteyden droneen, niin hän voi lentää sen hyvinkin ahtaasta aukosta sisään.  Jos drone pääsee esimerkiksi ammusvara