Teoriassa olisi mahdollista rakentaa auto, mistä ei tule lainkaan päästöjä
Hiilivetyä käyttävän auton muuttaminen päästöttömäksi ei ole oikeastaan ollenkaan vaikeaa, jos aletaan rakentaa niin sanottua suljetun syklin polttomoottoria, joka kierrättää pakokaasun vesialtaan sekä aktiivihiilisuodattimen läpi, ja tuon laitteen tarkoitus olisi erottaa hiili sekä muut hiukkaset pakokaasusta, jolloin olisi mahdollista käyttää samaa ilmaa uudestaan ja uudestaan. Tuolloin ei polttomoottori synnyttäisi ollenkaan palokaasuja, jotka pääsisivät luontoon, jolloin voitaisiin rakentaa auto, joka perustuu melkein olemassa olevaan tekniikkaan, mutta joka olisi puhtaudeltaan vetykäyttöisen auton luokkaa.
Kyseistä laitetta kokeiltiin 1950-luvun alussa Neuvostoliiton laivastossa, koska tuo laite olisi tehnyt mahdolliseksi sen, että sukellusvene olisi voinut ajaa sukelluksissa dieseliä käyttäen, niin että sen ei olisi tarvinnut käyttää snorkkelia koko partioinnin aikana, ja silloin tietenkin se olisi ollut valtava edistysaskel diesel-sähköistä moottori- tai voima järjestelmää käyttävien sukellusveneiden kehittämisessä. Mutta sitten ydinreaktori korvasi tuon menetelmän sukellusajan pidentämiseksi. Tuo suljetun syklin polttomoottori on välillä ollut pöydällä, kun on kehitetty erilaisia kaivos- tai muita ajoneuvoja, joide ei pitäisi tuottaa ollenkaan pakokaasuja, jotka voivat suljetussa tilassa olla vaarallisia.
Suljetun pakokaasua suodattimien läpi kierrättävän syklin polttomoottoria on välillä kaavailtu myös erilaisten avaruus laitteiden voiman tuotantoon, jolloin satelliittiin voitaisiin asentaa esimerkiksi turbogeneraattori, joka saisi voimansa konventionaalista polttoaineista. Ja samoin hiilivetyä käyttävien polttokennojen tapauksessa voitaisiin palokaasuista suodattaa hiili pois, jolloin tuo happi voitaisiin kierrättää takaisin säiliöön. Joten samaa tekniikkaa voitaisiin hyödyntää myös normaaleissa ajoneuvoissa.
Vety olisi polttokennoissa parempi vaihtoehto, jos ajatellaan energian tuotantoa. Tuolloin ei ole pelkoa siitä, että polttokennon elektrodit likaantuvat noesta, jolloin niiden teho laskee. Jos maailmassa siirrytään joskus vetytalouteen, niin silloin ei autosta tulisi minkäänlaisia päästöjä, ja niissä voitaisiin käyttää esimerkiksi turbiineja, joilla saadaan todella suuri teho aikaan, mutta tuo vaatisi sitä, että suuri osa polttoaineen jakelu infrastruktuurista pitäisi uusia, mutta kuitenkin vety olisi todella hyvä polttoaine, jota voidaan tuottaa elektrolyysin avulla, ja käyttää samalla tavoin sekä samoissa kohteissa kuin maakaasua, joten ehkä tämä vaihtoehto on hyvä pitää muistissa, kun lähdetään pohtimaan ilmastonmuutoksen hillitsemistä.
Hiilivetyä käyttävän auton muuttaminen päästöttömäksi ei ole oikeastaan ollenkaan vaikeaa, jos aletaan rakentaa niin sanottua suljetun syklin polttomoottoria, joka kierrättää pakokaasun vesialtaan sekä aktiivihiilisuodattimen läpi, ja tuon laitteen tarkoitus olisi erottaa hiili sekä muut hiukkaset pakokaasusta, jolloin olisi mahdollista käyttää samaa ilmaa uudestaan ja uudestaan. Tuolloin ei polttomoottori synnyttäisi ollenkaan palokaasuja, jotka pääsisivät luontoon, jolloin voitaisiin rakentaa auto, joka perustuu melkein olemassa olevaan tekniikkaan, mutta joka olisi puhtaudeltaan vetykäyttöisen auton luokkaa.
Kyseistä laitetta kokeiltiin 1950-luvun alussa Neuvostoliiton laivastossa, koska tuo laite olisi tehnyt mahdolliseksi sen, että sukellusvene olisi voinut ajaa sukelluksissa dieseliä käyttäen, niin että sen ei olisi tarvinnut käyttää snorkkelia koko partioinnin aikana, ja silloin tietenkin se olisi ollut valtava edistysaskel diesel-sähköistä moottori- tai voima järjestelmää käyttävien sukellusveneiden kehittämisessä. Mutta sitten ydinreaktori korvasi tuon menetelmän sukellusajan pidentämiseksi. Tuo suljetun syklin polttomoottori on välillä ollut pöydällä, kun on kehitetty erilaisia kaivos- tai muita ajoneuvoja, joide ei pitäisi tuottaa ollenkaan pakokaasuja, jotka voivat suljetussa tilassa olla vaarallisia.
Suljetun pakokaasua suodattimien läpi kierrättävän syklin polttomoottoria on välillä kaavailtu myös erilaisten avaruus laitteiden voiman tuotantoon, jolloin satelliittiin voitaisiin asentaa esimerkiksi turbogeneraattori, joka saisi voimansa konventionaalista polttoaineista. Ja samoin hiilivetyä käyttävien polttokennojen tapauksessa voitaisiin palokaasuista suodattaa hiili pois, jolloin tuo happi voitaisiin kierrättää takaisin säiliöön. Joten samaa tekniikkaa voitaisiin hyödyntää myös normaaleissa ajoneuvoissa.
Vety olisi polttokennoissa parempi vaihtoehto, jos ajatellaan energian tuotantoa. Tuolloin ei ole pelkoa siitä, että polttokennon elektrodit likaantuvat noesta, jolloin niiden teho laskee. Jos maailmassa siirrytään joskus vetytalouteen, niin silloin ei autosta tulisi minkäänlaisia päästöjä, ja niissä voitaisiin käyttää esimerkiksi turbiineja, joilla saadaan todella suuri teho aikaan, mutta tuo vaatisi sitä, että suuri osa polttoaineen jakelu infrastruktuurista pitäisi uusia, mutta kuitenkin vety olisi todella hyvä polttoaine, jota voidaan tuottaa elektrolyysin avulla, ja käyttää samalla tavoin sekä samoissa kohteissa kuin maakaasua, joten ehkä tämä vaihtoehto on hyvä pitää muistissa, kun lähdetään pohtimaan ilmastonmuutoksen hillitsemistä.
Kommentit
Lähetä kommentti