Siirry pääsisältöön

Kun kiellot eivät toimi, eli miksi Kreml haluaa kieltää rap-musiikin?

Kun kiellot eivät toimi, eli miksi Kreml haluaa kieltää rap-musiikin?

Kautta aikain vanhemmat ihmiset ovat nauraneet partaansa, kun he ovat katselleet nuorten ajattelemattomuutta sekä naiviutta, millä ei kuulemma ole mitään merkitystä. Ja kuitenkin esimerkiksi mellakkapoliisien sekä armeijan miesten paikallaolo kertoo siitä, että jollain asialla on kuitenkin jonkinlaista merkitystä, vaikka mediassa toisin kerrotaan. Poliisiketjujen tuominen paikalle tietenkin saa aikaan vaikutelmaan siitä, että paikalla on rikollista toimintaa. Samalla tietenkin vanhempia neuvotaan puuttumaan nuorten musiikin kuunteluun tai johonkin "rikolliseen alakulttuuriin".

Mutta samalla kuitenkin se, että esimerkiksi jotain nuorten musiikkityyliä halutaan kitkeä pois poliisivoimien avulla saa aikaan sen, että ihmiset alkavat kysellä, että mikä tässä nyt oikeastaan on se asia, mikä saa poliisin tulemaan paikalle. Ei kai kukaan nyt lähetä kuorma-autollista poliiseja ja asevoimien miehiä, jos asialla ei ole merkitystä.

Jos asialla ei ole mitään merkitystä, niin miksi sotilaat ja poliisit estävät esimerkiksi jotain konsertteja ja samalla lähettävät esimerkiksi nuoria vankilaan siksi, että nämä ovat sanoneet jotain, millä ei ole merkitystä. Se että joku asia aiheuttaa viranomaisten taholta voimakkaita toimenpiteitä kertoo siitä, että asialla on vallanpitäjien taholla kuitenkin todettu olevan merkitystä. Kremlin vallanpitäjät haluavat kitkeä esimerkiksi rap-musiikin pois "pilaamasta" nuorten ajattelumaailmaa, ja samalla syyttävät nuorisoa vallankaappauksesta sekä terrorismista, koska nämä ovat keskustelleet sosiaalisessa mediassa asioista, jotka eivät Kremliä miellytä.

Saman asian ovat kokeneet myös monissa muissa maissa kieltojen ja lakien avulla ihmisiä ohjailevat poliitikot sekä yritykset, ja tässä mieleeni muistuu se, että vähän aikaa sitten oli esimerkiksi mediassa usein uutisia sekä mainoksia, joiden mukaan esimerkiksi "yrityksen paikka ei ole Internetissä". Kun puhutaan esimerkiksi juuri uutisten jakamisesta sosiaalisessa mediassa, niin silloin tietenkin jakaminen voidaan tehdä linkin avulla, joka vie katsojan suoraan uutiseen, tai sitten tuota linkkiä voidaan kommentoida omalla tekstillä, ja silloin ei tietääkseni ole kyse tekijänoikeuslakien vastaisesta toiminnasta. Tekijänoikeuslakien avulla on mediaa ennenkin yritetty sensuroida, ja silloin kun keskustellaan esimerkiksi tietyn musiikkityylin kieltämisestä, niin se kyllä vaikuttaa hieman lapselliselta.

Nimittäin jos joku nyt sattuu sitten kuuntelemaan jotain sellaista, mikä poikkeaa esimerkiksi Kremlin pomojen musiikkimausta, niin silloin ei kuitenkaan syynä pitäisi olla pidätys, ellei sitten tuollainen henkilö ole soittanut musiikkia niin kovalla äänellä, että esimerkiksi naapuri häiriintyy asiasta, ja ottaa yhteyttä isännöitsijään tai soittaa miliisin paikalle, joka raahaa tuollaisen rap-pellen suoraan Lefortovon vankilaan ja sieltä sitten kohti Siperian metsätyömaita. Syy miksi nykynuoret eivät suoraan sanottuna ole minkään yksittäisen median varassa on se, että nykyään nuoret eivät halua kuluttaa esimerkiksi taulutelevisioon suuria summia, kun esimerkiksi vajaa 200 euron hintaisilla läppäreillä voi katsoa mitä haluaa, ja silloin voi jokainen tuijottaa mitä itseä nyt sattuu kiinnostamaan.

Se että ihminen katsoo muutakin kuin yhtä kanavaa varmasti saa aikaan tilanteen, missä hän kiinnostuu muustakin kuin vain siitä yhdestä tavasta ajatella, ja se sitten tietenkin saa aikaan myös muita ongelmia, kuin vain sen, että nuori näkee muutakin kuin sitä, mitä hallitus tai kuka nyt hallituksen nimissä ohjausta antaa haluaa heidän näkevän. Ja maailma on täynnä asioita, jotka ovat kiinnostavia, vaikka niistä ei nyt kokoillan elokuvia ole tehty.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ihmi

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä kohtaamme

Sama tukikohta, mikä kestää ydiniskun ei välttämättä kestä drone-iskua.

Miksi Ukrainan isku Toropetsin asevarikolle onnistui, vaikka tuon varikon piti kestää ydinaseen avulla tehty hyökkäys? Syy tähän löytyy dronen erilaisista kyvyistä verrattuna ydinaseeseen. Drone kykenee esimerkiksi lentämään tukikohdan sisään, jos se vain pystyy välttämään törmäykset sekä esimerkiksi potkurien vaurioitumisen. Samoin jos dronen potkurit ovat kehyksen sisällä, niin se voi liikkua maata pitkin kuin auto, ja sen takia tuollainen drone voi liikkua esimerkiksi tukikodan ilmastointikanavaa pitkin kohteeseensa. Samoin drone voidaan laskea maahan, ja sitten kun tukikohdan ovia availlaan, niin se voi lentää sisään avatusta ovesta.  Joten tuollaisten kykyjen takia drone voi tuhota kohteita, joita ydinaseet eivät kykene neutraloimaan. FPV (First Person View) eli VR laitteiden avulla ohjattava drone on erittäin tarkka väline. Joten jos ohjaaja vain kykenee säilyttämän yhteyden droneen, niin hän voi lentää sen hyvinkin ahtaasta aukosta sisään.  Jos drone pääsee esimerkiksi ammusvara