Siirry pääsisältöön

Tämä asia nyt oli vääjäämätöntä, eli mietteitä viisaudesta

https://wordpress.com/view/esseeilmastostasekamuutoksesta.wordpress.com

Kimmo Huosionmaa

Tässä tänään kirjoitin tai oikeastaan löysin esseen, jonka olin kirjoittanut vähän aikaa sitten erästä toista asiaa varten, ja siksi tässä äsken sen toin ihmisten eteen luettavaksi. Se että kyseinen teksti ei ole aivan tätä sivustoa varten kirjoitettu, ei merkitse sitä että se olisi tehty hävitettäväksi ilman, että sitä tässä julkaisen. Tuollainen viiden A4.n kokoinen teksti sentään vie jonkin verran aikaa, jotta sen saisi kirjoitettua, ja siksi tässä sitten laitoin sen myös tänne. Se että tuollainen teksti annetaan jollekin ihmiselle käteen, tai miten sen nyt tässä sanoisin voisi olla järkevää tai viisasta, niin silloin sen saisi viisaasti käsiteltyä jossain pienessä piirissä, missä sitä ei kukaan muu näkisi, ja sen takia voin toimia myös vähemmän viisaasti, ja julkaista sen tässä kaiken kansan nähtäväksi, ja sen takia tässä myös tätä tekstiä kirjoittelen.


Se että kirjoitan tai toimin joskus hiukan sitä vastaan, mitä normaali ihminen ehkä tästä asiasta ajattelee saattaa vaikuttaa hiukan erilaiselta, ja joskus minua on tästä asiasta myös moitittu. Mutta kuitenkin voisin sanoa, että viisaus on ehkä liiallista varovaisuutta, ja miksi en tätä tekstiä julkaise, kun se muille muutenkin jaetaan. Tässä tulee sitten sellainen asia esiin, että missään nimessä ei saa tekstiä antaa pois, koska se saattaa joutua sellaisten viisaiden ihmisten käyttöön, jotka sitten varastavat sen, ja julkaisevat jossain lehdessä sen, mitä toinen on tehnyt tuntikausia, ja mietttinyt tarkoin sen, mitä johonkin kirjoitukseen kirjoittaa.


Se että istun tässä miettimässä sitä, kuinka viisas ihminen onkaan silloin, kun hänellä on valtaa sekä mahdollisuus toimia väärin, niin silloin kohtaan joskus tilanteen, että jokin asia saattaa aiheuttaa sen, että rupean miettimään sitä, mitä oikeastaan tuo sana "viisas" sitten taas mahtaa tarkoittaa, ja päädyn siihen, että onko mahdollisesti niin, että kaikki ihmiset, jotka miellyttävät muita tai sellaista, joka on päässyt ryhmän päälliköksi ovat niin sanottuja viisaita ihmisiä, jotka käsittävät sen sanan kautta oman asemansa sekä tietenkin ripustautuvat jossain määrin kasvottoman johtajan kaulaan, jotta tämä sitten kohottaisi viisaita ihmisiä kumartamaan itseään.


Mutta samalla jos sallitaan hiukan häijysti puhua siitä asiasta, mikä on meille kaikille ainakin paperilla todella pyhää, niin voidaan sanoa, että Jumala on ainakin jossain määrin melko itsekäs hahmo, koska hän on luonut ihmisen palvelemaan vain itseään. Se sitten tarkoittaa sitä, että ihmisen ainoa tehtävä on ylistää tuota olentoa, mutta kuitenkin tätä asiaa hiukan kritisoin, vaikka se saattaa sitten merkitä sitä, että minut lynkataan julkisuudessa siitä, että rohkenen tällaista kirjoittaa.


Myönnän sen, että kirjoitan paljon, koska en ainakaan nuorena saanut koskaan suunvuoroa, joten ehkä tämä tapa sitten avaa myös sellaisen kanavan, että maan hiljaiset voivat ilmaista itseään ilman, että joku henkilö sitten jatkaa puhettaan juuri sillä hetkellä kuin itse olisin valmis sanomaan jotain. Jos vertaan tätä jumalaa johonkin jengin johtajaan, niin silloin mieleeni tulee se, että mikä sitten kohottaa jengin johtajan omaan asemaansa? Eli millä tavoin hän perustelee itselleen sen, mitä hän käskee muiden tehdä?


Onko hän oikeasti niin narsistinen, että käskee muita hakkaamaan tai potkimaan muita siksi, että he ovat kehdanneet sanoa jotain tuota suurta hahmoa vastaan tai keskeyttää hänen puheensa. Tai onko sitten joku muu, johon tuolla tavoin tehdään vaikutusta? Ja jos ajatellaan sitä, että tuollainen ihminen on se, jonka asemalla muut perustelevat hakkaamista sekä sanovat tekojensa oikeutuksen olevan se, että he tuota hahmoa pelkäävät, niin millä tuo hahmo sitten itselleen tuon toiminnan perustelee? Ehkä tätä asiaa on hiukan vaikea niellä, mutta itse joskus mietin sitä, että kuka sanoo esimerkiksi valtion johtajille, että he ovat ainoita oikeita johtajia valtiolleen? Tai ehkä kansa sitten tuon asian heidän päähänsä takoo, mutta sitten voidaan tämä asia siirtää johonkin katujengiin, jonka johtajaa palvotaan aivan avoimesti.


Se miten tuollainen johtaja määrittelee oman reviirinsä sekä jenginsä alueen on kuitenkin hiukan eriävä siitä tavasta, miten valtio määrittelee sen, miten esimerkiksi julkisella paikalla saa oleskella. Julkinen paikka tarkoittaa aluetta, mikä on verovaroin ylläpidetty ja sen takia siellä on kaikilla oikeus oleskella, eikä siitä oleskelusta tarvitse mitään veroja maksaa. Samoin jos esimerkiksi keskustellaan suomen laista, niin silloin täytyy huomioida, että maassamme on toistaiseksi voimassa vain se valtion johdon määrittelemä sääntökokoelma, mikä on merkitty nimellä "Suomen laki", ja sen lisäksi ei mitään muuta säädöskokoelmaa pitäisi löytyä.


Tai ainakaan sellaista säädöskokoelmaa ei pitäisi olla olemassakaan, mikä ei ole sopusoinnussa maamme virallisen lain kanssa, vaikka se ehkä sitten vaikuttaa hieman oudolta asialta jonkun sellaisen mielestä, joka on tottunut johonkin viidakon lakiin, missä vahvin henkilö päättää jenginsä kanssa sen, mitä maassa tehdään. Me emme ehkä ole kuitenkaan aivan kivikauden miesten tasolla, ja heilläkin ilmeisesti oli jonkinlaisia säädöksiä, jotta kaikkien olisi mukavampi elää. Eli osaa kalliomaalauksista on tulkittu siten, että niiden sanoman mukaan kaikkien miesten oli osallistuttava jahtiin sekä myös tuotava lihaa kotiin naisille ja heikoille, jotka tekivät vaatteita purevaa pakkasta vastaan, ja samoin esimerkiksi luolamiehet huolehtivat heikoista jäsenistä.



Samoin noissa kuvissa on ilmeisesti ajettu takaa sitä, että muilta ei saisi varastaa eli eläimet olisi kaadettava ihan itse. Varmasti osa säännöistä oli tehty sitä varten, että myös heikoista jäsenistä huolehdittiin, koska kuka vain saattoi loukkaantua jahdissa, ja silloin saattoi olla tarpeen hoivata tuota henkilöä. Mutta nykyään lakikirja on varmasti paljon monimutkaisempi opus kuin tuolloin kivikauden luolamiesten aikaan, mutta lain periaate eli se että se on kirjoitettu heikomman turvaksi on säilynyt tähän päivään asti. Eli edelleenkään ei täällä yhteiskunnassa saa käyttää oman käden tai vahvemman oikeutta, vaikka itsellä olisi takana kuinka monta miestä tahansa. Ja jos lakia rikotaan, niin siitä seuraa rangaistus, vaikka olisi kuinka monta kaveria hurraamassa vieressä, kun toista nöyryytetään.

Tässä alla yksi linkki, jonka haluan tähän laittaa, eli klikkaa jos haluat.
http://menneisyydenhaamut.home.blog

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ihmi

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä kohtaamme

Sama tukikohta, mikä kestää ydiniskun ei välttämättä kestä drone-iskua.

Miksi Ukrainan isku Toropetsin asevarikolle onnistui, vaikka tuon varikon piti kestää ydinaseen avulla tehty hyökkäys? Syy tähän löytyy dronen erilaisista kyvyistä verrattuna ydinaseeseen. Drone kykenee esimerkiksi lentämään tukikohdan sisään, jos se vain pystyy välttämään törmäykset sekä esimerkiksi potkurien vaurioitumisen. Samoin jos dronen potkurit ovat kehyksen sisällä, niin se voi liikkua maata pitkin kuin auto, ja sen takia tuollainen drone voi liikkua esimerkiksi tukikodan ilmastointikanavaa pitkin kohteeseensa. Samoin drone voidaan laskea maahan, ja sitten kun tukikohdan ovia availlaan, niin se voi lentää sisään avatusta ovesta.  Joten tuollaisten kykyjen takia drone voi tuhota kohteita, joita ydinaseet eivät kykene neutraloimaan. FPV (First Person View) eli VR laitteiden avulla ohjattava drone on erittäin tarkka väline. Joten jos ohjaaja vain kykenee säilyttämän yhteyden droneen, niin hän voi lentää sen hyvinkin ahtaasta aukosta sisään.  Jos drone pääsee esimerkiksi ammusvara