Ilmastonmuutos on asia, joka voidaan siirtää aina seuraavalle vaalikaudelle.
On ihmisiä, joiden mielestä se että luovumme sähköstä saa aikaan ilmastonmuutoksen. Tässä vaiheessa pitää muistaa sellainen asia, että sähkö sinällään ei ole ongelma, vaan ongelma on siinä, että ihmiset tuottavat sähköä tavalla joka lisää hiilidioksidista johtuvaa kuormitusta. Se että sähkövalo korvataan esimerkiksi kaupunki kaasulla tai päreiden poltolla saadaan aikaan enemmän hiilidioksidin tuotantoa kuin käyttämällä sähkövaloa tai tietokoneita.
Se mikä siis saastuttaa on energian tuotanto, joka saa aikaan pääosan hiilidioksidista. Ja tässä sitten pitää huomioida se, että ilmastonmuutoksesta varoitettiin jo 1970-luvulla, mutta kukaan ei silloin viitsinyt kuunnella tällaisia puheita. Mutta sitten alkoi vettä tulvia Helsingin kaduille, ja mitä sitten voimme tehdä. On kaksi tapaa hoitaa asioita, ja toinen on laatia lakeja ja kehittää tekniikkaa, millä voidaan koettaa ratkaista tätä ongelmaa, sekä tehdä näistä asioista esimerkiksi vientituotteita suomen teollisuudelle, joka voi niiden avulla hankkia tuloja niistä tehtyjen patenttien sekä tuotteista saatavan maineen avulla.
Tai sitten voimme olla sellaisia perässähiihtäjiä, joiden pitää tuota tekniikkaa ostaa ulkomailta. Kolmas vaihtoehto on sitten se, että odotetaan taas pari vaalikautta, tai sitten voimme siirtää koko ongelman jälkipolville, jotka ehkä sitten joskus tulevaisuudessa äänestävät. Se että me emme ehkä tuolloin tulevaisuudessa ole täällä maan päällä ehkä vapauttaa meidät vastuusta, ja samalla poliitikkojen ei tarvitse koskaan komentaa ketään tinkimään omasta hyvästä tai ansaituista eduista, joihin kuuluu kallis nelivetomaasturi, joka ei missään tapauksessa voisi olla sähkökäyttöinen.
Mutta toki parin vaalikauden päästä voidaan taas palata asiaan, ja silloin tietenkin voidaan valmistaa erityisiä tulvapatoja, joita voidaan hyödyntää myös maahanmuuton estämisessä. Eli tuolloin saadaan aikaan monipuolinen ratkaisu siihen, miten asiaa voidaan siirtää seuraavalle eduskunnalle, ja tuolloin syysmyrskyjen aikaan tietenkin myös tuulivoima sekä aaltovoima varmasti toimivat kuten niiden pitäisi toimia. Ja aina kun puhutaan siitä, mistä ihmisten pitää luopua, niin aina asiaa voidaan katsella siten, että kun muutaman vuoden päästä pääsemme eläkkeelle, niin silloin voimme sanoa, että meitä seuraavat sukupolvet varmaan löytävät ratkaisut näihin ongelmiin, joita voidaan myös peitellä olemalla puhumatta tästä aiheesta, joka vaatii tietenkin vaativia poliittisia ratkaisuja.
Näiden päätösten tekeminen on monella tavalla vaikeaa, koska se edellyttää sitä, että monien ihmisten pitää luopua asioista, joita on pidetty itsestäänselvyytenä. Yksi näistä asioista on yksityisautoilu, joka vie valtavasti luonnonvaroja sekä kertakäyttöpakkaukset, joista tulee valtavasti saasteita. Ja missään tapauksessa helppoja ratkaisuja ei tällä kertaa ole tarjolla, tai ainakaan mikään taikatemppu ei tätä ilmastonmuutosta saa pysähtymään.
On ihmisiä, joiden mielestä se että luovumme sähköstä saa aikaan ilmastonmuutoksen. Tässä vaiheessa pitää muistaa sellainen asia, että sähkö sinällään ei ole ongelma, vaan ongelma on siinä, että ihmiset tuottavat sähköä tavalla joka lisää hiilidioksidista johtuvaa kuormitusta. Se että sähkövalo korvataan esimerkiksi kaupunki kaasulla tai päreiden poltolla saadaan aikaan enemmän hiilidioksidin tuotantoa kuin käyttämällä sähkövaloa tai tietokoneita.
Se mikä siis saastuttaa on energian tuotanto, joka saa aikaan pääosan hiilidioksidista. Ja tässä sitten pitää huomioida se, että ilmastonmuutoksesta varoitettiin jo 1970-luvulla, mutta kukaan ei silloin viitsinyt kuunnella tällaisia puheita. Mutta sitten alkoi vettä tulvia Helsingin kaduille, ja mitä sitten voimme tehdä. On kaksi tapaa hoitaa asioita, ja toinen on laatia lakeja ja kehittää tekniikkaa, millä voidaan koettaa ratkaista tätä ongelmaa, sekä tehdä näistä asioista esimerkiksi vientituotteita suomen teollisuudelle, joka voi niiden avulla hankkia tuloja niistä tehtyjen patenttien sekä tuotteista saatavan maineen avulla.
Tai sitten voimme olla sellaisia perässähiihtäjiä, joiden pitää tuota tekniikkaa ostaa ulkomailta. Kolmas vaihtoehto on sitten se, että odotetaan taas pari vaalikautta, tai sitten voimme siirtää koko ongelman jälkipolville, jotka ehkä sitten joskus tulevaisuudessa äänestävät. Se että me emme ehkä tuolloin tulevaisuudessa ole täällä maan päällä ehkä vapauttaa meidät vastuusta, ja samalla poliitikkojen ei tarvitse koskaan komentaa ketään tinkimään omasta hyvästä tai ansaituista eduista, joihin kuuluu kallis nelivetomaasturi, joka ei missään tapauksessa voisi olla sähkökäyttöinen.
Mutta toki parin vaalikauden päästä voidaan taas palata asiaan, ja silloin tietenkin voidaan valmistaa erityisiä tulvapatoja, joita voidaan hyödyntää myös maahanmuuton estämisessä. Eli tuolloin saadaan aikaan monipuolinen ratkaisu siihen, miten asiaa voidaan siirtää seuraavalle eduskunnalle, ja tuolloin syysmyrskyjen aikaan tietenkin myös tuulivoima sekä aaltovoima varmasti toimivat kuten niiden pitäisi toimia. Ja aina kun puhutaan siitä, mistä ihmisten pitää luopua, niin aina asiaa voidaan katsella siten, että kun muutaman vuoden päästä pääsemme eläkkeelle, niin silloin voimme sanoa, että meitä seuraavat sukupolvet varmaan löytävät ratkaisut näihin ongelmiin, joita voidaan myös peitellä olemalla puhumatta tästä aiheesta, joka vaatii tietenkin vaativia poliittisia ratkaisuja.
Näiden päätösten tekeminen on monella tavalla vaikeaa, koska se edellyttää sitä, että monien ihmisten pitää luopua asioista, joita on pidetty itsestäänselvyytenä. Yksi näistä asioista on yksityisautoilu, joka vie valtavasti luonnonvaroja sekä kertakäyttöpakkaukset, joista tulee valtavasti saasteita. Ja missään tapauksessa helppoja ratkaisuja ei tällä kertaa ole tarjolla, tai ainakaan mikään taikatemppu ei tätä ilmastonmuutosta saa pysähtymään.
Kommentit
Lähetä kommentti