Bulgarialainen varustamo ottaa täyden vastuun tuosta viimeisestä Itämeren kaapelivauriosta. Ja heidän selityksensä mukaan alus oli vain sattunut pudottamaan ankkurin pohjaan vahingossa juuri tuon Baltia-Ruotsi kaapelin lähellä. Eli kuten varmaan olemme huomanneet, niin noista asioista voidaan sitten aina keskustella. Bulgarialaisen varustamon laiva on siis kiinalaisessa eli Kiinan valtion omistuksessa, ja tämä sitten taas mutkistaa tuon aluksen ja sitä operoivan varustamon selitysten tarkastamista. Kukaan ei toistaiseksi voi tietää mitä ihmisten päässä on teon tai vahingon hetkellä tapahtunut. Eli onko ankkuri jätetty roikkumaan pelkän jarrun varaan, vain onko varmistustappi paikallaan?
Oliko teko tahallinen vai tahaton? Seuraukset kaapelin katkomisesta ovat kuitenkin rahallinen korvaus, eli vahingon aiheuttaja on velvollinen maksamaan aiheuttamansa vahingon. Vahingonkorvausvelvollisuus ei siis ole sidoksissa teon tahallisuuteen. Siis tietenkään vahinko ei ole rikos, mutta toisaalta jos vahingon tekijän epäillään yrittävän paeta paikalta, niin silloin alus tai vahingon tekoväline voidaan asettaa käyttö- tai poistumiskieltoon.
https://yle.fi/a/74-20139445
Saattaa olla että alus vain on niin huonossa kunnossa ja sen miehistö niin ammattitaidotonta, että aluksen ankkuri vain putosi pohjaan, jossa sitä laahattiin jonkin matkaa. Tuolloin mieleen tulee sekin asia, että jos Itämerellä seilaa joukko huonokuntoisia aluksia joiden miehistö ei osaa työtään, niin se on melkein vaarallisempi tilanne kuin jos kaapelit olisi katkottu tahallaan. Mutta valehteleeko tuon varustamon edustaja? Kun puhutaan sabotaasista, niin silloin tietenkin voidaan sanoa, että noissa operaatioissa tärkein on tietenkin se, että operaatio kiistetään. Tuolloin ei varustamon edustaja puhuisi totta. Ja joka tapauksessa hän on sen tiedon varassa, jonka aluksen miehistö ja päällystö antavat.
Tai sitten kuitenkin voidaan ajatella, että varustamon toimistohenkilökunnalla ei tarvitse olla mitään tietoa siitä, mitä noiden merimiesten tehtäviin kuuluu. Eli tietenkin tämäkin kaapelirikko on asia, mikä tapahtui jotenkin sopivassa kohdassa, jos ajatellaan esimerkiksi tietoliikennekaapelien katkomista. Periaatteessa riittää sekin että laivassa yksi miehistä on mukana sabotaasissa, ja hän päästää aluksen ankkurin merenpohjaan. Toki tämä kaapelin katkaisu on asia, jonka pitäisi aloittaa jonkinlaiset toimet. Nimittäin näitä katkoja on viimeaikoina sattunut jotenkin silmiinpistävän paljon.
Hangon edustalla on maalle ajautunut erittäin epäilyttävää valkeaa ainetta, jonka epäillään olevan parafiinia. Parafiinista voidaan tehdä tarkasti muotoiltu "peti" esimerkiksi koneenosille. Tuolloin koneenosaa tai sitä vastaavaa muottia vain lämmitetään ja se laitetaan parafiiniin, jolloin saadaan aikaan muotoon valettu tuki.
Kun noita valkeita palasia katsoo kuvasta, niin ne näyttävät samalta kuin pakkausmateriaali, jota käytetään yleisesti koneen osia pakattaessa. Tuollainen pakkausmateriaali saattaa joutua mereen siksi, että sitä heitetään sinne tahallaan. Tai sitten noita laatikoita on purettu veden alla tai siten, että ne ovat jotenkin päästäneet nuo kappaleet mereen.
Varjolaivastoa pähkinän kuoressa.
Venäjän varjolaivasto ei ole aivan uusi asia. Sen esiaste perustettiin Stalinin aikaan, kun Neuvostoliitto oli ikään kuin poliittisessa paitsiossa. Jotkut väittävät ensimmäisten varjolaivaston alusten tulleen käyttöön jo vuonna 1918. Tuon varjolaivaston alusten tarkoitus oli kuljettaa Venäjäisiä agentteja sekä myös tavaraa, jota ei vastaperustettuun Neuvostoliittoon saanut kuljettaa. Eli GPUn sekä sen seuraajan NKVDn agentteja kuljetettiin noiden alusten hyteissä ulkomailla tapahtuviin tehtäviin
Kylmän Sodan aikaan Neuvostoliiton tiedustelupalvelu KGB operoi ilmeisesti Liberian sekä muiden mukavuuslippumaiden lipun alle rekisteröidyillä tankkereilla sekä troolareilla. Nuo alukset toivat maihin vakoojia sekä myös esimerkiksi "Osasto V"n salamurhaajia sekä heidän varusteitaan. Kyseisiä välineitä ei näet voinut kuljettaa esimerkiksi Heathrow'n tarkastuksen läpi. Ja jos noita varusteita olisi toimitettu Neuvostoliiton laivasta, niin niiden vastaanottaja olisi voitu pysäyttää. Samoin Neuvostoliiton toverimaiden aluksia valvottiin tarkasti. Niiden pelättiin kuljettavan jopa atomipommeja, joita olisi laskettu esimerkiksi Thamesiin tai johonkin rannikon läheisyyteen.
Eli tarkoitus oli se, että noiden periaatteessa kolmannen osapuolen rekistereissä olevien alusten tarkoitus oli kiertää Neuvostoliiton aluksiin kohdistuvia valvontatoimia. Nuo alukset saattavat olla periaatteessa aivan tavallisia tankkereita, joiden hytteihin tai tankkeihin saatetaan rakentaa kuljetuskontit kieltotavaralle. Nykyaikaiset vakoilulaitteet voidaan kätkeä alusten kontteihin. Niitä voidaan periaatteessa operoida esimerkiksi Moskovasta. Ja tuolloin ei aluksen miehistön edes tarvitse tietää noista konteissa olevista laitteista mitään. Osa noista elektronisen tiedustelun laitteista on passiivisia, eli ne vain äänittävät elektronista ääntä. Ja sitten nuo nauhoitteet voidaan purkaa vaikkapa Moskovan GRUssa.
Nykyään varjolaivaston alusten pelätään kuljettavan esimerkiksi Club-K ohjusjärjestelmää, joka antaa noille aluksille myös ydiniskukyvyn. Samoin tuo järjestelmä on erittäin vaarallinen toisia aluksia tuhottaessa. Eli uusi teknologia tekee myös noista aluksista erittäin vaarallisia.
https://www.hs.fi/alueet/art-2000010991845.html
https://yle.fi/a/74-20139647
https://yle.fi/a/74-20139465
https://yle.fi/a/74-20139502
https://yle.fi/a/74-20139445
Kommentit
Lähetä kommentti