Yllä: Autonrenkailla suojattu Tu-95 "Bear" ydinpommikone.
Onko Venäjän lentokoneiden päälle kasaamista autonrenkaista oikeasti hyötyä, kun ajatellaan droneja? Autonrenkaat voivat suojata lentokonetta droneilta sekä niiden tekoälyyn pohjautuvalta suunnistus- sekä kohteentunnistus automatiikalta, jos dronet käyttävät niin sanottua kirkasta logiikkaa tai tyhmää automatiikkaa, mutta vain silloin jos tekoälyn muistiin ladatun kohteen kuvan, sekä sensorien eli kameran toimittaman tiedon pitää olla täsmälleen samanlaisia. Tuolloin kuitenkin jokainen kohde pitää olla skannattuna jokaisesta kulmasta, jotta tekoäly voi verrata sen muistiin tallennettua kohteesta otettua kuvaa siihen kuvaan, mitä sen sensorit välittävät.
Mutta toisaalta nuo autonrenkaat voivat suojata lentokonetta myös esimerkiksi kamikaze dronelta, joka räjäytetään kiinni kohteessa. Mutta jos nuo dronet käyttävät esimerkiksi viuhkapanoksia, jotka laukaisevat metallipalloja kohteen kylkeen, nokkaan tai moottorien etuosaan. Samalla tavalla jos tuo drone käyttää esimerkiksi kylkimiinaa, jolloin sula metallisuihku tekee reiän lentokoneen runkoon, niin silloin ei noista autonrenkaista ole kovin paljon hyötyä.
Yksi asia sitten saattaa olla tuon pommikoneiden sekä hävittäjien suojana käytettävien autonrenkaiden takana. Eli niiden tarkoitus saattaa olla se, että niiden peittämät pommikoneet ja hävittäjät ovat olevinaan jotain uutta sarjaa, ja tietenkin venäläisille lentäjille kerrotaan, että Ukraina on pudottanut vain arvotonta romua, joka olisi muutenkin kohta romutettu, ja sitten Venäjän ilmavoimille jäisi tilaa uusille pommikoneille sekä hävittäjille. Eli se onko tämä totta jää jokaisen oman arvailun varaan. Mutta ilmeisesti Putinilla on selitys kaikkeen, mitä hänen aloittamassaan Ukrainan sodassa tapahtuu.
Eli varsinkin suoraan ylhäältä kuvattuna Tupolev Tu-95 "Bear" on varsin uljaan näköinen, jos ei satu tietämään että mustat osat ovat autonrenkaita. Kyseinen kone suoritti ensilentonsa jo vuonna 1957. Se on yksi harvoista potkuriturbiinikoneista, jotka kykenevät ylittämään äänen nopeuden vaakalennossa. Joten siksi tuo kone on monissa ennätyskirjoissa. Se oli aikoinaan 1950-luvulla hyvin edistynyt, mutta aika on ainakin osittain ajanut sen ohitse.
Noiden renkaiden kerääminen pois koneen päältä hälytyksen sattuessa on melko työläs operaatio. Mutta ehkä paikalliset komentajat uskovat, että noilla välineillä dronien aikaansaamia vahinkoja voidaan vähätellä. Kuitenkin Venäjän tapa toimia ei ole välttämättä aivan samanlainen, kuin mihin me lännessä olemme tottuneet. Ja jossain vaiheessa myös Venäjälle tulee vastaan se pohja, eli se ei enää kykene korvaamaan vanha kalustoa.
Jos Ukrainan drone-iskut osuvat kovin usein Tu-95 tai Tu-160 eli Bear H ja Blackjack pommikoneisiin, niin Venäjän strateginen iskukyky saattaa laskea. Ja varsinkin Tu-96 Bear H kuljettaa sekä laukaisee ilmasta laukaistavia KH-55 (AS-15 "Kent)" risteilyohjuksia, jotka voidaan varustaa ydinkärjillä. Tu-160 Blackjack pommikoneen kohdalla pitää huomauttaa, että noita koneita ei ole Venäjän ilmavoimilla kovin montaa kappaletta. Ja noita koneita on ajateltu käyttää uuden ydinkäyttöisen 9M730_Burevestnik "Skyfall" risteilyohjuksen laukaisemiseen. Tuo ohjus on edelleen kehitysvaiheessa. Eikä kukaan tiedä, missä vaiheessa kehitystyö on.
https://www.verkkouutiset.fi/a/lentokoneiden-paalle-laitetut-autonrenkaat-voivat-hamata-rajahdedrooneja/#21776bc6
https://en.wikipedia.org/wiki/9M730_Burevestnik
https://en.wikipedia.org/wiki/Kh-55
https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-95
https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-160
Kommentit
Lähetä kommentti