Siirry pääsisältöön

Riikka Purran mukaan hallitus vastuu on muuttanut Perussuomalaisia

Riikka Purran mukaan hallitus vastuu on muuttanut Perussuomalaisia

Perussuomalaisten ongelma politiikassa on ollut populismi, eli luvataan paljon asioita, eikä oikein ilmeisesti olla muistettu ajatella kaikkea loppuun saakka. Populismin varaan rakennettu politikka on tietenkin tuonut puolueelle ääniä, ja se on noussut maamme suurimpien puolueiden listalle. Mutta kuten me kaikki varmaan tiedämme niin hallituksen päätösten arvostelu on hyvin helppoa, ja sitten vasta kun päästään ihan itse tekemään asioita koskevia päätöksiä, niin sitten eteen astuu karu totuus. Eli mistä sitten saadaan rahat noihin hankkeisiin, tai kuten me kaikki tiedämme, niin jos puhutaan tiehankkeista kuten uusista moottoriteistä, niin noihinkin hankkeisiin pitäisi löytyä rahoituksen lisäksi myös esimerkiksi maata, jota sitten lunastellaan valtiolle. 

Mutta toinen asia mikä sitten aiheuttaa ongelmia on se, että samalle rahalle, joka varataan tuon maapohjan hankintaan löytyy aina muutama muukin käyttökohde, ja lopulta jokainen kansanedustaja on oman alueensa ihmisten valitsema. Siis esimerkiksi Kainuun seudun rahantarve kohdistuu varmaan hiukan erilaisiin kohteisiin kuin Pääkaupunkiseudun rahantarve, ja tietenkin jokainen alue varmaan haluaa osansa valtion budjetista. 



Valtion tulo-ja menoarvio eli budjetti on yksi asia, joka sanelee raamit sille, että miten paljon rahaa mikäkin valtion rahoittama kohde voi saada. Samoin jos sitten puhutaan valtion rahan hankinnasta, eli siitä miten valtio voi saada rahoitusta, niin pääosin valtion on ajateltu hankkivan rahoituksensa verojen kautta. Mutta ongelma on siinä, että jos esimerkiksi jostain veronkantokohteesta saatavat verotulot laskevat, niin valtion pitää silloin löytää uusi verotuksen kohde, jolla puuttuvat verotulot kompensoidaan. Ja jos ajatellaan esimerkiksi maamme tieverkkoa, niin pääosin sen kehittäminen  sekä kunnossapito rahoitetaan polttoaine- ja autoveron kautta. Jos ihmiset siirtyvät käyttämään hybridiauton sähköpuolta tai julkista liikennettä lyhyillä työmatkoilla, niin silloin vähintään nuo polttoaineverot jäävät ainakin työmatkojen osalta. 

Eli polttoaineesta saatavan veron kannalta on aivan sama että käyttääkö ihminen julkista liikennettä tai käyttääkö hän sähköautoa. Jos ihmiset eivät enää omista autoa, niin silloin jäävät myös autoverot saamatta. Ja nuo puuttuvat verot sitten pitää saada jostain muualta. Niinpä jos esimerkiksi polttoainevero on alhainen, niin silloin on vaarana se, että nuo puuttuvat verotulot siirretään ajoneuvoveroon tai sitten ne siirtyvät esimerkiksi ajoneuvojen vakuutuksen arvonlisäveroon. Kuitenkin kun valtio rakentaa veropohjaa, niin silloin verotulon pitää olla niin sanotusti varmaa tuloa. Tuolloin on tietenkin vaarana se, että nuo verot siirretään suoraan yleiseen arvonlisäveroon tai ruokaa ryhdytään verottamaan ankarammin, mikä sitten johtaa siihen, että nuo hinnat siirretään suoraan kuluttaja-hintoihin. 

Omistusasuntoon maksettavan asumistuen poistaminen saattaa aiheuttaa sen, että pienipalkkainen henkilö ajautuu sosiaaliluukulle. Tuo sitten voi lisätä valtion kustannuksia, koska esimerkiksi tulojen tarkastus on tuolloin tarkempaa kuin normaalissa asumistuessa. 

Pahimmillaan esimerkiksi väärään kohtaan osuva leikkaus tuo lisää menoeriä valtiolle. Jos ajatellaan että henkilö asuu omistusasunnossa, jonka hän on ehkä perinyt, niin hän maksaa tuosta asunnosta tietenkin yhtiövastiketta. Yhtiövastike on kuitenkin aina pienempi kuin vuokra. Joten sitten tietenkin jos henkilö siirtyy vuokralle, niin hänen pitää saada vuokrarahat jostain kokoon. Tuo vuokran korotus esimerkiksi 300 euron vastikkeesta 488 kk. vuokraan varmasti tuntuu kukkarossa. Ja se saattaa ajaa henkilön toimeentulotuen käyttäjäksi. Tässä laskussa on käytetty 40 neliön asuntoa sekä TOASin vuokraa, joka on 24% alhaisempi kuin vapailla markkinoilla. Ja noissa opiskelija-asunnoissa ei saa asua muita kuin opiskelijoita. Eli tuskin kukaan oikeasti saa tätä asuntoa tähän hintaan. 




Tuskin kukaan kuitenkaan saa 40 neliömetrin asuntoa tuohon hintaan ainakaan vuokralle. Nimittäin käytetty vuokrataso on TOAS:n eli Turun Opiskelija-asuntojen kuukausivuokra vuodelta 2022. Ja vapailla markkinoilla tietenkin hinnat ovat kovempia. Tuolloin vuonna 2022 TOAS vuokra oli 12,2 euroa neliömetri, ja nuo asunnot on varattu opiskelijoille.  

"Mutta Vapaille markkinoille vertailukelpoinen keskineliövuokra TOASilla on vuoden 2022 alussa 12,2 e/m2/kk ja vuokrien vaihteluväli taloittain on 8,7 – 18,9. Tampereen vapaisiin markkinoihin verrattuna TOASin vuokrat ovat Tilastokeskuksen tilastojen perusteella n. 24 % edullisempia". (TOAS.fi/Maltillinen vuokrankorotus vuodelle 2022). Ja kuten lähteestä voitte lukea, niin se on päivätty vuodelle 2021. 

https://toas.fi/ajankohtaista/maltillinen-vuokrankorotus-vuodelle-2022/


Se miksi ihmisten ostovoima vähenee on tulosten kannalta aivan sama asia. Siis sillä että ruoka kallistuu on aivan sama vaikutus kuin palkkojen alentamisella tai verojen korotuksella. Se mikä määrittää ihmisen elintason on se, mitä hän voi ostaa saamallaan palkalla. Ja jos ihminen ei sitten mitään palkallaan saa, niin se ajaa hänet syrjäytymään. Syrjäytyminen taas lisää sosiaalisten ongelmien määrää sekä aiheuttaa sosiaalipuolen kustannusten nousua. 

Samoin korkea diesel-vero saa aikaan sen, että kuljetusliikkeet joutuvat korottamaan hintoja, mikä sitten siirretään suoraan esimerkiksi vähittäistavarakaupan kuluttaja-hintoihin. Mikäli valtio alkaa leikata pienituloisten tukia, niin 150 euroa saattaa tuntua kovin vähäiseltä määrältä rahaa. Mutta pääosin keikkatyöllä itsensä elättävälle henkilölle kyseessä saattaa olla paljon suurempi tulon leikkaus, kuin mitä kukaan edes uskaltaa ajatella. 

Siis keikkatyö ei ole mitään niin sanottua varmaa tuloa, vaan pahimmillaan vuoroja voi olla ehkä vain pari viikonloppua kuukaudessa tai vielä vähemmän. Jos pienituloisten verotusta kohotetaan tai sitten heidän tukiinsa tehdään leikkauksia, niin se tietenkin lisää sosiaalituen varassa elävien määrää. Samoin myös esimerkiksi sosiaaliset ongelmat alkavat kärjistyä, mikä tuo sitten suuremman asiakasjoukon sosiaalipalveluiden kuten päihdepalveluiden sekä perhetuen piiriin. 


https://toas.fi/ajankohtaista/maltillinen-vuokrankorotus-vuodelle-2022/


https://yle.fi/a/74-20051527


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ihmi

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä kohtaamme

Sama tukikohta, mikä kestää ydiniskun ei välttämättä kestä drone-iskua.

Miksi Ukrainan isku Toropetsin asevarikolle onnistui, vaikka tuon varikon piti kestää ydinaseen avulla tehty hyökkäys? Syy tähän löytyy dronen erilaisista kyvyistä verrattuna ydinaseeseen. Drone kykenee esimerkiksi lentämään tukikohdan sisään, jos se vain pystyy välttämään törmäykset sekä esimerkiksi potkurien vaurioitumisen. Samoin jos dronen potkurit ovat kehyksen sisällä, niin se voi liikkua maata pitkin kuin auto, ja sen takia tuollainen drone voi liikkua esimerkiksi tukikodan ilmastointikanavaa pitkin kohteeseensa. Samoin drone voidaan laskea maahan, ja sitten kun tukikohdan ovia availlaan, niin se voi lentää sisään avatusta ovesta.  Joten tuollaisten kykyjen takia drone voi tuhota kohteita, joita ydinaseet eivät kykene neutraloimaan. FPV (First Person View) eli VR laitteiden avulla ohjattava drone on erittäin tarkka väline. Joten jos ohjaaja vain kykenee säilyttämän yhteyden droneen, niin hän voi lentää sen hyvinkin ahtaasta aukosta sisään.  Jos drone pääsee esimerkiksi ammusvara