Siirry pääsisältöön

Sanna Marin sanoo että Horneteista pitää pystyä keskustelemaan

 Keskustelu on asia, mitä ei kukaan ole koskaan ainakaan julkisesti kieltänyt. Julkiseen keskusteluun kuuluu se, että ihmisillä on mielipiteitä, joita kaikki eivät kannata. Siis se asia minkä Sanna Marin on tuonut esiin on se, että myös ne joilla ei ole virallista asemaa maamme ulkopoliittisessa johdossa voivat tuoda oman näkemyksensä esille. Siis emme enää elä YYA-Suomessa, jossa kaikkien ulkopolitiikkaa koskevien lausuntojen pitää kulkea presidentin pöydän kautta. Jos Marin olisi tuon asian tehnyt YYA-Suomessa, niin siitä olisi varmaan seurannut julkinen mestaus, koska Marin astuu Horneteja luvatessaan ikään kuin pois omalta reviiriltään. 

Mutta siis sitten me kohtaamme seuraavan kysymyksen, mikä koskee tietenkin sitä millaisen kuvan joku lausunto toiselle antaa. Jos Sanna Marin puhui jotain Horneteista Kiovassa, niin on vaarana, että hänet ymmärretään väärin, ja sitten esimerkiksi Ukrainan presidentti saattaa saada sellaisen kuvan, että Sanna Marin on jo hänelle nuo Hornetit luvannut. Sitten kun asia tulee presidentin sekä ulkoministerin ja puolustusministerien pöydille, niin he voivat ajatella että Marin on heidät ohittanut. 

Siis tietenkin meidän pitää muistaa se, että Sanna Marin on valtiollisesti tärkeässä asemassa sekä sekin pitää muistaa, että hän on puolueensa puheenjohtaja. Joten sen takia hänen on vaikeaa lähteä suoraan kiistämään tai kieltämään mitään mitä hän on sanonut. Eli kuten alussa sanoin, niin kuka vain voi esittää ulko- ja puolustuspolitiikkaan kuuluvia kommentteja, mutta kuitenkin niitä koskevat päätökset tekee ulko- ja puolustuspolitiikan johto. He voivat toki kuunnella noita ehdotuksia, mutta kuitenkin kyseiset ehdotukset ovat vain ehdotuksia. 

Eduskunnan istuntosali (Wikipedia, Eduskunta)



Päätös tehdään aina presidentin sekä ulko- ja puolustusminiesterien ja puolustusvoimien johdon toimesta, jos päätös koskee esimerkiksi Hornetien luovuttamista Ukrainaan. Mutta kuten tiedämme, niin kaikki eivät pidä siitä, että joku asettuu omatoimisesti esittämään esimerkiksi juuri vanhojen hävittäjiemme toimittamista Ukrainaan. Presidentin valtaoikeudet ovat hänen virkaansa kuuluvia asioita, joita hän ei voi siirtää muille. Eli hän ei voi sysätä kaikkia päätöksiä alaisilleen, vaan presidentin pitää itse käyttää omia oikeuksiaan sekä valtuuksiaan. 

Presidentti johtaa ulkopolitiikkaa. Toisaalta taas valtioiden väliset sopimukset ratifioidaan Eduskunnassa. Ja sitten tietenkin syntyy mielenkiintoinen ajatus siitä, että mitä jos eduskunta päättää olla ratifioimatta jotain sopimusta, joka on presidentin neuvottelema? Tuokin malli missä presidentti johtaa ulkopolitiikkaa, mutta eduskunta ratifioi valtioiden väliset sopimukset aiheuttaa kysymyksiä siitä, "mitä jos joku johtaa harhaan"?

Kun keskustellaan sitten esimerkiksi Ruotsin sekä Suomen NATO-hakemusten erottamista, niin silloin kun päätös tehdään jossain muualla kuin Suomessa, niin presidenttikään ei voi tuohon muiden maiden parlamenteissa tehtäviin päätöksiin suoraan vaikuttaa. Kun valta asioista kuuluu jollekin joka ei ole meidän tasavallan presidenttimme alainen, niin silloin hän voi vain ilmaista kantansa asioihin. Ja se kuunteleeko esimerkiksi Turkin parlamentti tuota kantaa, niin se riippuu Turkin parlamentista. 

Presidentti voi myös tietenkin jättää esimerkiksi Eduskunnan säätämän lain allekirjoittamatta. Mutta toisaalta parlamentti voi saman päivän aikana ilmoittaa lain olevan silti voimassa. Eli tuolloin ei tarvitse uusia koko lainsäätämisjärjestystä. Ja tuolloin presidentillä ei ole enää oikeutta vaatia lain uudelleenkäsittelyä. Siis jos presidentti jättää lain allekirjoittamatta, niin silloin se tulkitaan niin, että hän vaatii lain uudelleen tarkastusta. Mutta kuitenkaan hän ei voi estää lain voimaantuloa. 


https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/other/sanna-marin-horneteista-asiasta-pit%C3%A4%C3%A4-pysty%C3%A4-suomessa-keskustelemaan/ar-AA190xSN?ocid=msedgdhp&pc=ENTPSP&cvid=7c0b6179c3044ff69ef528664242382e&ei=11

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ihmi

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä kohtaamme

Sama tukikohta, mikä kestää ydiniskun ei välttämättä kestä drone-iskua.

Miksi Ukrainan isku Toropetsin asevarikolle onnistui, vaikka tuon varikon piti kestää ydinaseen avulla tehty hyökkäys? Syy tähän löytyy dronen erilaisista kyvyistä verrattuna ydinaseeseen. Drone kykenee esimerkiksi lentämään tukikohdan sisään, jos se vain pystyy välttämään törmäykset sekä esimerkiksi potkurien vaurioitumisen. Samoin jos dronen potkurit ovat kehyksen sisällä, niin se voi liikkua maata pitkin kuin auto, ja sen takia tuollainen drone voi liikkua esimerkiksi tukikodan ilmastointikanavaa pitkin kohteeseensa. Samoin drone voidaan laskea maahan, ja sitten kun tukikohdan ovia availlaan, niin se voi lentää sisään avatusta ovesta.  Joten tuollaisten kykyjen takia drone voi tuhota kohteita, joita ydinaseet eivät kykene neutraloimaan. FPV (First Person View) eli VR laitteiden avulla ohjattava drone on erittäin tarkka väline. Joten jos ohjaaja vain kykenee säilyttämän yhteyden droneen, niin hän voi lentää sen hyvinkin ahtaasta aukosta sisään.  Jos drone pääsee esimerkiksi ammusvara