Turkin sisäpolitiikassa, ulkopolitiikka, asevoimat sekä muslimiyhteisö ovat tiukasti sidoksissa toisiinsa.
Heti aluksi meidän on todettava että mikään valtio tai yhteisö ei ole täydellinen. Eli myöskään NATO ei ole täydellinen. Se että me käsitämme demokratian eri tavalla kuin Turkki, Unkari tai Venäjä sen käsittävät on tietenkin asia, josta voimme olla myös ylpeitä. Meillä saa esimerkiksi valtion johtajaa arvostella, kunhan käyttää sellaista salonkikelpoista kieltä. Se että me olemme menossa NATOoa kohti ainakin toistaiseksi tarkoittaa sitä, että siellä meidän pitää oikeasti ryhtyä solmimaan sotilaallista yhteistyötä käsitteleviä suhteita myös Turkkiin.
Ja tietenkin Turkin pitää ryhtyä solmimaan vastaavia suhteita myös meidän kanssamme. Vaikka olemme pohjolassa demokratian tai ainakin edustuksellisen demokratian edelläkävijöitä, niin myös meillä on asioita, jotka ehkä kaipaavat lähempää tarkastelua. Me olemme myös aikoinaan tehneet virheitä, joista suurin sodan jälkeen tehdyistä on suomettuminen. Me suomalaiset olemme käsitelleet omaa suomettumistamme, mutta esimerkiksi Ruotsissa tuollaista ilmiötä, jossa vasemmistolaiset tahot ovat nähneet Neuvostoliiton mallimaana ei ole jostain syystä ainakaan kovin syvällisesti käyty läpi. Samoin Turkissa ei olla vielä uskallettu tehdä tiliä maan sotilashallitusten toimista, jotka eivät ehkä kestä päivänvaloa.
Turkissa sotilashallitukset ovat olleet vallassa Kenraali Mustafa Kemalin (Kemal Atatürkin) (1884-1938) astuttua Turkin presidentiksi, kun hän kaappasi vallan ottomaaneilta ja perusti Turkin tasavallan vuonna 1923. Tuossa tasavallassa ei ollut monipuoluejärjestelmää. Ja siitä lähtien sotilashallitukset ovat hallinneet Turkkia enemmän tai vähemmän julkisesti lähes yhtäjaksoisesti aina Erdoganin aikoihin asti.
Erdogan sitten onnistui tukahduttamaan häntä uhanneen vallankaappausyrityksen. Tuo Turkin asevoimien voimakas asema näkyy Turkin tasavallan historiassa suurena määränä kenraali- tai sotilastaustan omaavia presidenttejä. Sekä siinä että jos Turkin asevoimia tai niiden asemaa on jotenkin uhattu, niin seuraavaksi joku kenraali on marssinut presidentin työhuoneeseen sekä pidättänyt hänet. Ja syytteenä tietenkin on ollut korruptio.
Kenraalien suuri valta sekä Turkissa vallinnut myös siviilipresidenttien aikaan vallinnut autoritaria on tietenkin muovannut turkkilaista yhteiskuntaa koko tuon valtion historian ajan. Turkin presidenttien on kautta Turkin tasavallan historian pitänyt varoa, että jos he astuvat asevoimien sekä erityisesti sen kenraalien varpaille, niin seuraukset ovat olleet kamalat.
Kukaan meistä ei ole täydellinen, eikä se että kaikki meistä kannattavat NATO-jäsenyyttä ole aivan itsestään selvää. Eli on tahoja, joiden mielestä NATOoon ei pidä mennä, koska se vaikeuttaa heidän liiketoimiaan. Mutta jos joku sanoo jotain sellaista että meidän pitäisi vetää NATO-hakemus pois ja jättää Ukraina yksin, niin silloin hän tekee poliittisen itsemurhan.
Tuollaisessa tilanteessa me kohtaamme sellaisia ajattelijoita, joiden mielestä olisi paljon mukavampaa, että Turkki sitten hylkää NATO hakemuksen meidän puolestamme, niin silloin voi jokainen poliitikko pestä kasvonsa ja kätensä tällaisesta asiasta. Eli kun Turkki hylkää hakemuksen, niin kukaan ei vaikuta epäisänmaalliselta tai vaarantavan valtion turvallisuutta.
Me pohjolassa olemme sananvapauden sekä kaiken siihen liittyvän luvattu maa hyvässä ja pahassa. Siis kun demokratian sekä sananvapauden takaavia lakeja säädettiin ei voitu ajatella sellaista tilannetta, että joku käyttää sananvapautta sekä demokratiaa jotenkin väärin.
Koraanin polttajat huomaavat varmaan sen, että polttamalla Koraaneja, he voivat vaikuttaa kahden valtion turvallisuuteen.
Eli toimii tavalla joka ei hyödytä valtiotamme tai valtioitamme, jos ajattelemme Suomen ja Ruotsin yhteistä NATO-tietä. Parilla poltetulla Koraanilla sekä hirtetyllä nukella, jossa on Turkin presidentin nimi saadaan aikaan tilanne, missä me sitten voimme unohtaa NATO-jäsenyyden ratifioinnin. Se että valtiomme johtajat ovat tiukasti sitoneet Suomen ja Ruotsin NATO-hakemukset toisiinsa on varmaan pistetty merkille esimerkiksi pohjolan äärioikeiston kerhotiloissa. Ja tietenkin Putin tukee noita tahoja, jotka mielellään hajottavat liittoumia. Se että emme anna periksi Erdoganin edessä osoittaa selkärankaa.
Mutta samalla me osoitamme sen, että Erdogan voi meitä kiristää miten haluaa, ja tietenkin kun edessä on vaalien kevät ainakin Suomessa sekä Turkissa, niin Erdogan voi aina vedota siihen, että kovan linjan muslimit ovat suuttuneet tuosta Koraanin polttamisesta. Sillä tavalla hän sitten saa aikaan tilanteen, joka palvelee äärioikeiston sekä Putinin etua.
Mutta kuten me varman tiedämme, niin meidän maassamme on tällä hetkellä tehty sellainen päätös, että Suomi ja Ruotsi menevät käsi kädessä NATOoon, mikä tietenkin maksimoi Koraanin polton tehon. Ruotsin valtion edustaja on sanonut että eräs asia erottaa Suomen ja Ruotsin. Tuo asia minkä Ruotsin valtion edustaja neuvottelija Oscar Stenström sanoi on se, että Ruotsin olisi pitänyt puuttua tiukemmin kaikkiin ääriryhmiin sekä niiden toimintaan. Samoin Stenström kyllä on sanonut, että tällä hetkellä neuvotteluja Turkin kanssa ei jatketa ainakaan toistaiseksi, koska se mutkistaisi tilannetta.
***********************************
Alla suora lainaus siitä, mitä Ruotsin neuvottelija Oscar Stenström on Uuden Suomen artikkelin mukaan mukaan sanonut:
”Ruotsin suhde PKK:hon on erilainen kuin Suomen. Erona Suomeen on se, että meillä (Ruotsissa) PKK:ta rahoitetaan enemmän”, Stenström sanoo.
”Meidän on ryhdyttävä selkeämpiin toimiin PKK:ta vastaan. Pyrimme puolustusliittoon, jossa PKK uhkaa Turkkia”, hän jatkaa.
"Stenström näkee myös yhteyksiä PKK:n ja vakavan ruotsalaisen rikollisuuden välillä".
”Terrorismin rahoitus ja vakava rikollisuus liittyvät toisiinsa – kyllä. Olen ottanut tämän esille turkkilaisten kollegoideni kanssa. Laajentuneesta Ruotsin ja Turkin turvallisuusyhteistyöstä on hyötyä myös Ruotsille siinä, mitä nyt näemme ja koemme Tukholman alueella.”
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ruotsin-nato-neuvottelija-sveriges-radiolle-yksi-asia-erottaa-suomen-ruotsista/146a7fe9-66bc-49cf-ad63-0534d00ecaaf
***********************************
PKK ja sen suhde organisoituun rikollisuuteen sekä muihin poliittisiin ääriryhmiin on jotenkin vaikea asia.
Mutta sitten tietenkin yksi asia mikä erottaa Suomen Ruotsista on se, että Suomi on Ruotsin ja Venäjän välissä. Suomessa on pitkän aikaa ihmetelty sitä, miten esimerkiksi Ruotsi sallii PKKn eli Kurdistanin työväenpuolueen toiminnan, joka on kuitenkin terroristijärjestö? Kyseinen asia liittyy Ruotsin omaan äärioikeistoon. Jos PKKta lähdetään savustamaan Ruotsista ulos, niin se sitten tietenkin aiheuttaa painetta puuttua Ruotsin oman äärioikeiston sekä erityisesti aseellisen äärioikeston toimintaan. Ja uskoisin että PKKlla on suhteita myös Ruotsin alamaailmaan. Ruotsalaiset rikolliset voivat hankkia PKKn kautta esimerkiksi aseita sekä erityisesti heroiinia, jonka avulla terroristit rahoittavan omaa toimintaansa. Ja miten Putin liittyy PKKhon?
Se että PKK on yksi avainkysymyksistä, jotka koskevat Ruotsin NATO jäsenyyttä saattaa olla heijastusvaikutus Turkkiin. Tuo heijastusvaikutus on sellainen, että turkissa tapahtuvat pommi-iskut varasti vaikuttavat Erdoganin politiikkaan. Eli riittää että joku räjäyttää pari pommia ja kirjoittaa seinään kirjaimet "PKK", niin johan alkaa tapahtua. Ja tietenkin esimerkiksi oligarkeilla sekä Venäjän ja Turkin mafialla saattaa olla sellainen ajatus, että mitä jos vaikka tuo Suomen ja Ruotsin NATO hakemus saadaan hylättyä.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa, ja yksi niistä on järjestäytynyt rikollisuus. Järjestäytynyt rikollisuus hyötyy siitä, että jossain päin maailmaa on eripuraisten pienten valtioiden joukko, joka ei löydä yhteistä säveltä mistään asiasta. Tuolloin voidaan esimerkiksi naapurimaassa käydä pesemässä huumerahaa, ja tietenkin rahan tarpeessa olevat terroristijärjestö tai "vapaustaistelujärjestö" varmasti mielellään myy aseita myös länsimaissa oleskeleville rikollisille.
Kommentit
Lähetä kommentti