Markkinointi on tarpeiden ohjaamista haluttuun suuntaan
Markkinoiden tarkoitus on synnyttää tarvetta ostaa tuotteita. Markkinoinnissa ajatuksena on se, että ihmisten tarvetta ohjataan siihen suuntaan, että se palvelee markkinointimateriaalin tilaajaa. Kuten kaikki tietävät, niin kaupan markkinoinnin ideana on se, että se tuo asiakkaita tuohon kauppaan. Kauppa puolestaan on liikeyritys, jonka tehtävä on tuoda mahdollisimman paljon voittoa omistajilleen, eli kun kauppa myy tuotetta, niin sen intressinä on maksimoida oma voittonsa. Ja onko tuo myös asiakkaan etu? Sitä voidaan kysyä.
Markkinoinnissa käytetään niin sanottuja “pehmeitä metodeja”. Eli tuolloin kohdehenkilön aivot ikään kuin hakkeroidaan ottamaan vastaan tietoa, mitä markkinoija hänelle tarjoaa. Tuo tieto tietenkin on oikeaa, mutta se on valjastettu palvelemaan markkinoijan omia tarpeita. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että markkinoijan tavoite on saada mahdollisimman paljon positiivisia ostotapahtumia omille tuotteilleen. Poliittisen markkinoinnin kohdalla positiivinen tapahtuma on äänestyslippu, mihin on kirjoitettu tietyn poliitikon, eli sen joka mainoksen on maksanut numero.
Ja markkinoinnin onnistuessa ihminen ajattelee niin, että markkinoiden luoma ostotarve on ikään kuin hänen omien aivojensa tuote. Markkinoinnin perustana on Maslow’n tarvehierarkia, missä perustarpeiden tullessa tyydytetyksi ne korvautuvat uusilla tarpeilla, ja sen takia markkinat ovat hiukan vaarallisia. Nimittäin samalla tavalla kuin muissakin markkinoinnin muodoissa myös propagandassa eli poliittisessa markkinoinnissa hyödynnetään samoja tekniikoita.
Nimittäin markkinoinnin tarkoitus on ohjata noita perustarpeiden päälle tulevia tarpeita niin, että ne hyödyttävät niitä, joiden rahoilla markkinoita tehdään. Mutta myös perustarpeiden tyydyttämistä eli esimerkiksi ravinnon tarvetta pyritään ohjaamaan siten, että ihminen valitsee sen tietyn hampurilaisravintolan sekä sieltä kalleimman tuotteen, mikä maksaa markkinoinnista.
Poliittinen markkinointi on aatteen tai asian myymistä ihmisille, jotka valitsevat itselleen edustajia parlamenttiin sekä muihin valtion päätöksentekoelimiin, ja tuolloin poliitikko lupaa jotain mikä ratkaisee ihmisten ongelmia. Tuolloin populistit pärjäävät erittäin hyvin, koska he lupaavat yksinkertaisia sekä konkreettisia ratkaisuja ihmisten ongelmiin. Rumasti sanottuna poliittinen mainonta on propagandan synonyymi.
Kuten kaikki tietävät niin samoilla menetelmillä, millä myydään pyykinpesuainetta myydään poliittista aatetta. Se mikä tehostaa markkinoinnin tehoa on että ihmiset eivät tunnusta sitä, että markkinoinnissa käytettävät menetelmät tehoavat meistä jokaiseen. Markkinointi perustuu nimittäin tieteeseen. Neurotieteitä hyödyntämällä markkinoijat voivat olla varmoja siitä, että markkinointi myös tavoittaa halutun kohderyhmän.
Markkinoinnissa käytetään hyväksi uusimpia neurotieteen antamia mahdollisuuksia, ja esimerkiksi koehenkilöiden kiinnostusta sekä mielialoja seurataan EEG- sekä MRI-skannereilla, jotta saadaan tietää miellyttääkö markkinointimateriaali jotain ihmistä. Myös ihmisten silmän kohdentamista seurataan. Tavoite on että ihmiset katsoisivat mahdollisimman paljon tuotetta, mitä markkinoidaan. Mikäli mainoskatko on vaikkapa jääkaapilla tai vessassa käyntiä varten, niin silloin markkinoijan tuohon mainokseen sijoittama raha menee hänen kannaltaan katsottuna hukkaan.
Samalla kyseisistä koehenkilöistä luodaan psykologinen profiili, jolla sitten markkinointi kohdennetaan tietylle kohderyhmälle. Kohderyhmä voidaan valita esimerkiksi musiikkimaun tai muun harrastuksen perusteella. Tai henkilöiden ammatit voivat olla se minkä pohjalta muodostetaan kohderyhmät tietyille mainoksille.
Kommentit
Lähetä kommentti