Miksi etäkoulu on niin vaikea asia?
Jos kaikki asiat koetaan vaikeaksi ja joka paikassa lukee että kuinka vaikeaa joihinkin muutoksiin on sopeutua, niin niistä asioista voidaan aina tehdä paljon vaikeampia kuin mitä ne ovat. Eli etäkoulu on asia mikä saa ihmiset raivoihinsa. Jos jossain asiassa kohdataan muutosvastarintaa, niin se on etätyö sekä etäkoulu. “Kun minä ja minun ukkini sekä hänen ukkinsa ja esi-isänsä ovat näin tehneet, niin silloin pitää kaikkien muidenkin tehdä asiat samalla tavalla”.
Tietenkin etäkoulu hämärtää rajan koulun ja kodin välillä, ja esimerkiksi yksityisyys saattaa vaarantua, kun verkkokameroista näkee ihmisten koteja. Ja tietokoneen hankkiminen aiheuttaa kustannuksia vanhemmille, jotka itse painivat taloudellisten paineiden alla, sekä lasten sosiaalisten taitojen kehittyminen vaarantuu, koska he eivät pääse lähtemään aamulla kouluun sekä vanhempien etätyöpäivistä puuttuu hohto, kun jälkikasvu pyörii nurkissa koko päivän. Ja arvaa kun alainen sitten tekee töitä kotonaan, ja käy kaupassa samaan aikaan pomon kanssa.
Siinä saattaa oma arvovalta laskea, kun alainen huomaa että pomo ostaa kalsareita kaupasta tai syö hampurilaisen läheisessä ravintolassa. Eli hän ei istu kahdeksaa tuntia päivässä koneen ääressä kuten alainen on saattanut kuvitella. Samalla joskus käy niin, että ihmiset huomaavat että emme osaa kaikkea, vaan meidän pitää myös aikuisena opetella jotain uutta. Eli elämä on jatkuvaa oppimista.
Ja kun verkkokameran kuvassa näkyy omia lapsia tai puoliso kalsareissa seisomassa, niin silloin itse ainakin yrittäisin selittää että “kun isi tai äiti istuu siinä tietyssä huoneessa ja ainakin yrittää tehdä työtä, niin silloin olisi mukavaa jos turpa olisi kiinni, sekä muu perhe olisi poissa huoneesta”. Eli asian voi hoitaa laittamalla lapun oveen, millä ilmoitetaan että “nyt isi tai äiti on töissä, eikä häntä sovi häiritä”. Sitten työssä voi käyttää kuulokkeita tai korvatulppia, jotka hiljentävät melua mukavasti. Ongelma tulee sitten siinä, kun vanhempien pitää jatkuvasti valvoa leikki-ikäisiä lapsia, joten heidän täytyy tehdä työtä vuorossa.
Etäkoulun onnistuminen on kiinni asenteista, kuten olemme huomanneet, ja etänä tapahtuvan opiskelun etu on se, että opiskella sekä tehtäviä voidaan tehdä silloin kun itselle parhaiten sopii. Eli suurin osa oppilaista hyötyy tästä asiasta. Mutta sitten on pieni osa oppilaista, joille etäkoulu ei onnistu. Heillä on ongelmia kotona, eli kotirauha puuttuu esimerkiksi pienempien sisarusten meluamisen johdosta tai sen takia että vanhemmilla on keskinäisiä ongelmia.
Ongelma on näissä tapauksissa siinä, että työrauha puuttuu, tai oppilas ei vain pysty keskittymään siihen, mitä pitäisi tehdä. Ja tämä ryhmä on se, mikä tarvitsisi intensiivistä lähiopetusta. Jos sanotaan että henkilö osaa tehtävänsä sekä myös tekee asiat, mitkä kuuluvat opetukseen, niin silloin etäkoulu varmasti avaa uusia positiivisia näkymiä oppimiseen, mutta sitten eteen tulee välillä tapauksia, että kotona suoritettava koulu ei vain onnistu, koska sieltä löytyy muuta tekemistä.
Koululla on muitakin tehtäviä kuin vain opettaa lapsille kertotauluja. Sillä on suuri merkitys myös sosiaalisten taitojen oppimisessa. Sosiaalisten taitojen tarve korostuu sitten myöhemmässä elämässä. Koulussa lapsi saa myös “hiukan lomaa” vanhemmistaan. Kuitenkin etänä tehtävillä voi olla myös sellainen rooli, että noiden päivien avulla esimerkiksi järjestetään aikaa niille, jotka tarvitsevat erityistä tukea.
Mutta siis aivan kuten etätyö, niin myös etäkoulu vaativat asennoitumista. Se että itse olen käynyt peruskoulua joskus 30 vuotta sitten tai olen 10 vuotta sitten vastustanut esimerkiksi sähköistä YO-koetta perustellen sitä sillä, että verkkojen ja muiden johtojen vetäminen tilaan on vaikeaa, ja vaaralla, että joku vetää sähköjohdon seinästä käydessään vessassa. Mutta kuten tiedämme niin tekniikka kehittyy, ja esimerkiksi YO-koe voidaan valvoa etänä hyvin tehokkaasti, eli se voidaan tehdä melkein missä vain.
Biometrisen tunnisteen avulla voidaan valvoa sitä, että kokeen tekee sama henkilö, jonka kuva on tallennettu järjestelmään, mikä sitten mahdollistaa sen, että myös syrjäseudulla asuva voi osallistua näihin kokeisiin. Ja tilavalvonta estää tehokkaasti sen, että valvoja ei voi antaa vastausta kokelaalle, vaikka kirjoittajia olisi vain pari.
Etäkoulu on asia joka voidaan nähdä paitsi positiivisena asiana, niin myös peikkona, joka syö vanhempien omaa aikaa. Se että joku oppilas ei kykene hankkimaan tietokonetta voi kuitenkin olla joillekin kynnyskysymys, mutta sitten sitäkin asiaa saa sitten sosiaalihuollosta kysellä.
https://yle.fi/uutiset/3-11319968
Kommentit
Lähetä kommentti