Siirry pääsisältöön

Miksi etäkoulu on niin vaikea asia?




Miksi etäkoulu on niin vaikea asia?

Jos kaikki asiat koetaan vaikeaksi ja joka paikassa lukee että kuinka vaikeaa joihinkin muutoksiin on sopeutua, niin niistä asioista voidaan aina tehdä paljon vaikeampia kuin mitä ne ovat. Eli etäkoulu on asia mikä saa ihmiset raivoihinsa. Jos jossain asiassa kohdataan muutosvastarintaa, niin se on etätyö sekä etäkoulu. “Kun minä ja minun ukkini sekä hänen ukkinsa ja esi-isänsä ovat näin tehneet, niin silloin pitää kaikkien muidenkin tehdä asiat samalla tavalla”.

Tietenkin etäkoulu hämärtää rajan koulun ja kodin välillä, ja esimerkiksi yksityisyys saattaa vaarantua, kun verkkokameroista näkee ihmisten koteja. Ja tietokoneen hankkiminen aiheuttaa kustannuksia vanhemmille, jotka itse painivat taloudellisten paineiden alla, sekä lasten sosiaalisten taitojen kehittyminen vaarantuu, koska he eivät pääse lähtemään aamulla kouluun sekä vanhempien etätyöpäivistä puuttuu hohto, kun jälkikasvu pyörii nurkissa koko päivän. Ja arvaa kun alainen sitten tekee töitä kotonaan, ja käy kaupassa samaan aikaan pomon kanssa.

Siinä saattaa oma arvovalta laskea, kun alainen huomaa että pomo ostaa kalsareita kaupasta tai syö hampurilaisen läheisessä ravintolassa. Eli hän ei istu kahdeksaa tuntia päivässä koneen ääressä kuten alainen on saattanut kuvitella. Samalla joskus käy niin, että ihmiset huomaavat että emme osaa kaikkea, vaan meidän pitää myös aikuisena opetella jotain uutta. Eli elämä on jatkuvaa oppimista.

Ja kun verkkokameran kuvassa näkyy omia lapsia tai puoliso kalsareissa seisomassa, niin silloin itse ainakin yrittäisin selittää että “kun isi tai äiti istuu siinä tietyssä huoneessa ja ainakin yrittää tehdä työtä, niin silloin olisi mukavaa jos turpa olisi kiinni, sekä muu perhe olisi poissa huoneesta”. Eli asian voi hoitaa laittamalla lapun oveen, millä ilmoitetaan että “nyt isi tai äiti on töissä, eikä häntä sovi häiritä”. Sitten työssä voi käyttää kuulokkeita tai korvatulppia, jotka hiljentävät melua mukavasti. Ongelma tulee sitten siinä, kun vanhempien pitää jatkuvasti valvoa leikki-ikäisiä lapsia, joten heidän täytyy tehdä työtä vuorossa.

Etäkoulun onnistuminen on kiinni asenteista, kuten olemme huomanneet, ja etänä tapahtuvan opiskelun etu on se, että opiskella sekä tehtäviä voidaan tehdä silloin kun itselle parhaiten sopii. Eli suurin osa oppilaista hyötyy tästä asiasta. Mutta sitten on pieni osa oppilaista, joille etäkoulu ei onnistu. Heillä on ongelmia kotona, eli kotirauha puuttuu esimerkiksi pienempien sisarusten meluamisen johdosta tai sen takia että vanhemmilla on keskinäisiä ongelmia.

Ongelma on näissä tapauksissa siinä, että työrauha puuttuu, tai oppilas ei vain pysty keskittymään siihen, mitä pitäisi tehdä. Ja tämä ryhmä on se, mikä tarvitsisi intensiivistä lähiopetusta. Jos sanotaan että henkilö osaa tehtävänsä sekä myös tekee asiat, mitkä kuuluvat opetukseen, niin silloin etäkoulu varmasti avaa uusia positiivisia näkymiä oppimiseen, mutta sitten eteen tulee välillä tapauksia, että kotona suoritettava koulu ei vain onnistu, koska sieltä löytyy muuta tekemistä.

Koululla on muitakin tehtäviä kuin vain opettaa lapsille kertotauluja. Sillä on suuri merkitys myös sosiaalisten taitojen oppimisessa. Sosiaalisten taitojen tarve korostuu sitten myöhemmässä elämässä. Koulussa lapsi saa myös “hiukan lomaa” vanhemmistaan. Kuitenkin etänä tehtävillä voi olla myös sellainen rooli, että noiden päivien avulla esimerkiksi järjestetään aikaa niille, jotka tarvitsevat erityistä tukea.

Mutta siis aivan kuten etätyö, niin myös etäkoulu vaativat asennoitumista. Se että itse olen käynyt peruskoulua joskus 30 vuotta sitten tai olen 10 vuotta sitten vastustanut esimerkiksi sähköistä YO-koetta perustellen sitä sillä, että verkkojen ja muiden johtojen vetäminen tilaan on vaikeaa, ja vaaralla, että joku vetää sähköjohdon seinästä käydessään vessassa. Mutta kuten tiedämme niin tekniikka kehittyy, ja esimerkiksi YO-koe voidaan valvoa etänä hyvin tehokkaasti, eli se voidaan tehdä melkein missä vain.

Biometrisen tunnisteen avulla voidaan valvoa sitä, että kokeen tekee sama henkilö, jonka kuva on tallennettu järjestelmään, mikä sitten mahdollistaa sen, että myös syrjäseudulla asuva voi osallistua näihin kokeisiin. Ja tilavalvonta estää tehokkaasti sen, että valvoja ei voi antaa vastausta kokelaalle, vaikka kirjoittajia olisi vain pari.

Etäkoulu on asia joka voidaan nähdä paitsi positiivisena asiana, niin myös peikkona, joka syö vanhempien omaa aikaa. Se että joku oppilas ei kykene hankkimaan tietokonetta voi kuitenkin olla joillekin kynnyskysymys, mutta sitten sitäkin asiaa saa sitten sosiaalihuollosta kysellä.

https://yle.fi/uutiset/3-11319968


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...