Siirry pääsisältöön

Myynnin edistäminen ennen muuta




Kun keskustellaan myynnin edistämisestä, niin tietenkin kun puhutaan esimerkiksi palvelua koskevasta toiminnasta, niin silloin tulee aina muistaa se, että henkilökunnan tehtävänä on olla mukavia ihmisiä. Ja tärkein asia tuossa työssä on se, että henkilökunta saa asiakkaan tuntemaan olevansa jotenkin erityinen tapaus. Asiakkaan kohtelussa kaikkein tärkein asia on saada hänet näkemään, että henkilökunta joustaa juuri hänen kohdallaan.

Ja tuo näkyy esimerkiksi siitä, että hotelleissa pääsee usein huoneeseen ennen kuin se pitää ehtojen mukaan luovuttaa. Kun asiakas on tullut hotelliin tai ravintolaan, niin silloin hänen pitää ennen kaikkea heti saada hyvä kuva tuotteesta, joka on sekä ruoka että palvelu, ja siksi on tärkeää muistaa se, että asiakkaan ei ole hyvä odottaa noissa paikoissa.

Joustamattomuus luo kuvan poliisivaltiosta, ja koskaan ei asiakas saa kuvitella, että hänen asioistaan juorutaan, koska se saattaa aiheuttaa noloja tilanteita. Syy miksi hotellissa on tapana tarjota aamiainen johtuu siitä, että sen avulla saadaan aikaan se, että asiakas nousee aikaisemmin ylös, ja samalla myös huone saadaan nopeammin siivottavaksi. Samalla voidaan vaivihkaa katsella sitä, että kenelle on maistunut miestä väkevämpi, ja jos kovin vaikealta näyttää se aamutoimien tekeminen, niin silloin saattaa huoneessa odottaa yllätys. Eli tällaisessa tilanteessa nopea palvelu on todella loistava asia.

On kuitenkin paikkoja, joissa on tapana pitää jonoja, koska se kielii siitä, että siellä myytävät tuotteet ovat hyvälaatuisia Samoin esimerkiksi portsari voi katsella vaivihkaa sitä, että onko ihminen tulossa ravintolaan viettämään mukavaa iltaa vai örveltämään sekä tappelemaan. Ensin mainittu on tietenkin asiallista toimintaa, jos siitä ei tule lisäkustannuksia tai muita asiakkaita ei poistu paikalta, joten tietenkin juominen on mukavaa, koska se tuo rahaa ravintolalle.

Mutta kuitenkin henkilön pitää muistaa käyttäytyä siististi sekä oksentaa ulkopuolelle tai vessanpyttyyn, jotta huonekalut eivät tahriinnu, ja oksennus kannattaa päästää vähän matkan päähän ovesta, jotta ravintolan edusta on siisti. Toisaalta esimerkiksi ruokakaupoissa on tapana pitää jonoja, jotta asiakkaat ehtivät vielä kerran vilkaista, jos vaikka jotain ostaisivat. Samalla myös luodaan kuvaa siitä, että kauppa myy hyvälaatuisia tuotteita. Esimerkiksi tuotteiden ryhmittelyn avulla pyritään asiakkaita ohjaamaan ostamaan sellaisia tuotteita, joista kauppa itse saa parhaan tuoton. Sen takia tietyt tuotteet on ryhmitelty niin, että ne ovat keskipituisen henkilön silmien korkeudella. 

Ja tietenkin myös lehtiä sekä karkkeja on kassojen lähellä, jotta asiakas ostaisi niitä, jotta saadaan viimeinenkin sentti pois hänen kukkarostaan, joten siksi kassoilla on lähes aina karamelejä, jotta ihmiset sitten ostaisivat myös niitä Eli tämä on se niin sanotun "tuoteptimoinnin" tarkoitus. Kauppojen toiminnan periaate on myydä tavaraa sekä maksimoida voittonsa. Siis niiden tarkoitus ei ole siis tarjoilla ilmaisia tuotteita, vaan maistiaisten tarkoitus on herättää kiinnostusta uusia tuotteita kohtaan, jotta ihmiset saadaan ostamaan lisää. Samoin viimeisten käyttöpäivien merkintöjen tehtävä on osoittaa, että kauppa välittää asiakkaistaan. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Piia Ristikankareen 35 vuotta sitten tapahtunut katoaminen on taas kerran julkisuudessa

Kuva: Nanna Särkkä / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap Piia Ristikankareen (s. 18.12.1972) katoaminen 35 vuotta sitten ei jätä ihmisiä koskaan rauhaan. Ja tässä haluan sanoa, että murha tai henkirikos ei koskaan vanhene. Eli Piia Ristikankareen katoamista tutkitaan murhana, ainakin kunnes hänen ruumiinsa löytyy, ja kuolinsyy sitten saadaan selville. 7. Lokakuuta 1988 tuo 15 vuotias tyttö lähti kotoaan, eikä häntä koskaan sen jälkeen olla tavattu. Ja juuri tämä katoaminen on asia, mikä tekee tästäkin tapauksesta merkillisen.  https://yle.fi/a/74-20089138 Veljen lausunnon mukaan Piia Ristikankare paukautti oven kiinni perässään, ja sen jälkeen tuota nuorta tyttöä ei koskaan tavattu, elävänä eikä kuolleena. Ja taas kerran YLEn kotisivuilla on ollut tarina siitä, kuinka joku kalastaja oli lokakuussa 1988 nähnyt oudon veneen, kuullut loiskahduksen sekä sitten myöhemmin epäillyt tämän veneen liittyvän Piia Ristikankareen katoamiseen. Veneessä oli kalastajan mukaan ilmeisesti kolmesta neljä ...

Miksi Venäjä lähettää miehiä varmaan kuolemaan?

Yllä: Kommandopipo luo kasvottomuutta, ja henkilöllisyyden peittäminen on tietenkin joillekin lupa kaikkeen. Sen turvin voidaan tehdä rikoksia sekä simputtaa alaisia. Samalla tietenkin kommandopipon avulla sotilaan persoonallisuus saadaan poistettua, mikä tekee simputtamisesta sekä alaisten uhraamisesta helpompaa. Eikä kukaan myöskään näe sitä, jos miehet vaihtuvat joka kuvassa. Eli suuret tappiot voidaan peittää kätkemällä sotilaiden henkilöllisyys.  Miten tehdään omien miesten surmaamisesta helppoa? Peitetään miesten kasvot sekä väitetään heitä rikollisiksi. Tuolloin tietenkin rikosten lajit voidaan unohtaa mainita. Eli onko esimerkiksi Venäjän vangeista kootuissa osastoissa oikeasti väkivaltarikollisia vai onko mukana myös esimerkiksi Putinin vastustajia. Väkivaltarikollisten esitteleminen tekee tietenkin noiden miesten uhraamisesta helpompaa. Kun komentaja ajattelee lähettävänsä pahoja ihmisiä kuolemaan, niin se auttaa tukahduttamaan omantunnon.  Muutama päivä sitten oli I...

Tieteen vääristelyn ja taiteellisen vapauden ero

Tieteen tehtävä on luoda tietoa, kun taas taiteen tehtävä on viihdyttää. Tieteen vääristely on taas se, että valheellista eli tekaistua tietoa esitetään totena. Eli romaanista tulee tieteen vääristelyä jos se esitetään totena.  Tieteen tehtävä ei ole olla moraalista, sen ei ole tarkoitus olla viihdyttävää eikä myöskään mitään poliittista agendaa tukevaa. Tieteen tehtävä on luoda tai tuoda ihmisten eteen oikeasti tutkittua tietoa, ja se miten sitten tuota tutkittua tietoa käytetään on tiedon käyttäjän asia. Miten tieto muuttuu tutkituksi sekä todistetuksi tiedoksi on oma prosessinsa, eli ensin esitetään hypoteesi, sitten asiaa tutkitaan, ja tuossa vaiheessa asiaa kutsutaan konjektuuriksi. Sen jälkeen kun asiaa on testattu lukuisin kokein, niin siitä tulee tutkittua ja varmennettua tietoa. Ja tämän jälkeen tutkittu ja varmennettu tieto saattaa kuitenkin muuttua siksi, että havaintovälineet sekä havaintojen analysoimiseen tarkoitetut välineet parantuvat.  Mutta sitten me välillä ...