Kun keskustellaan myynnin edistämisestä, niin tietenkin kun puhutaan esimerkiksi palvelua koskevasta toiminnasta, niin silloin tulee aina muistaa se, että henkilökunnan tehtävänä on olla mukavia ihmisiä. Ja tärkein asia tuossa työssä on se, että henkilökunta saa asiakkaan tuntemaan olevansa jotenkin erityinen tapaus. Asiakkaan kohtelussa kaikkein tärkein asia on saada hänet näkemään, että henkilökunta joustaa juuri hänen kohdallaan.
Ja tuo näkyy esimerkiksi siitä, että hotelleissa pääsee usein huoneeseen ennen kuin se pitää ehtojen mukaan luovuttaa. Kun asiakas on tullut hotelliin tai ravintolaan, niin silloin hänen pitää ennen kaikkea heti saada hyvä kuva tuotteesta, joka on sekä ruoka että palvelu, ja siksi on tärkeää muistaa se, että asiakkaan ei ole hyvä odottaa noissa paikoissa.
Joustamattomuus luo kuvan poliisivaltiosta, ja koskaan ei asiakas saa kuvitella, että hänen asioistaan juorutaan, koska se saattaa aiheuttaa noloja tilanteita. Syy miksi hotellissa on tapana tarjota aamiainen johtuu siitä, että sen avulla saadaan aikaan se, että asiakas nousee aikaisemmin ylös, ja samalla myös huone saadaan nopeammin siivottavaksi. Samalla voidaan vaivihkaa katsella sitä, että kenelle on maistunut miestä väkevämpi, ja jos kovin vaikealta näyttää se aamutoimien tekeminen, niin silloin saattaa huoneessa odottaa yllätys. Eli tällaisessa tilanteessa nopea palvelu on todella loistava asia.
On kuitenkin paikkoja, joissa on tapana pitää jonoja, koska se kielii siitä, että siellä myytävät tuotteet ovat hyvälaatuisia Samoin esimerkiksi portsari voi katsella vaivihkaa sitä, että onko ihminen tulossa ravintolaan viettämään mukavaa iltaa vai örveltämään sekä tappelemaan. Ensin mainittu on tietenkin asiallista toimintaa, jos siitä ei tule lisäkustannuksia tai muita asiakkaita ei poistu paikalta, joten tietenkin juominen on mukavaa, koska se tuo rahaa ravintolalle.
Mutta kuitenkin henkilön pitää muistaa käyttäytyä siististi sekä oksentaa ulkopuolelle tai vessanpyttyyn, jotta huonekalut eivät tahriinnu, ja oksennus kannattaa päästää vähän matkan päähän ovesta, jotta ravintolan edusta on siisti. Toisaalta esimerkiksi ruokakaupoissa on tapana pitää jonoja, jotta asiakkaat ehtivät vielä kerran vilkaista, jos vaikka jotain ostaisivat. Samalla myös luodaan kuvaa siitä, että kauppa myy hyvälaatuisia tuotteita. Esimerkiksi tuotteiden ryhmittelyn avulla pyritään asiakkaita ohjaamaan ostamaan sellaisia tuotteita, joista kauppa itse saa parhaan tuoton. Sen takia tietyt tuotteet on ryhmitelty niin, että ne ovat keskipituisen henkilön silmien korkeudella.
Ja tietenkin myös lehtiä sekä karkkeja on kassojen lähellä, jotta asiakas ostaisi niitä, jotta saadaan viimeinenkin sentti pois hänen kukkarostaan, joten siksi kassoilla on lähes aina karamelejä, jotta ihmiset sitten ostaisivat myös niitä Eli tämä on se niin sanotun "tuoteptimoinnin" tarkoitus. Kauppojen toiminnan periaate on myydä tavaraa sekä maksimoida voittonsa. Siis niiden tarkoitus ei ole siis tarjoilla ilmaisia tuotteita, vaan maistiaisten tarkoitus on herättää kiinnostusta uusia tuotteita kohtaan, jotta ihmiset saadaan ostamaan lisää. Samoin viimeisten käyttöpäivien merkintöjen tehtävä on osoittaa, että kauppa välittää asiakkaistaan.
Kommentit
Lähetä kommentti